Alle Nederlandse supermarkten eind 2023 over op Beter leven-kip

Kip_Wakker Dier

Foto: Wakker Dier

Eind 2023 heeft alle kip in de Nederlandse supermarkten minimaal één ster Beter Leven. “Een wereldwijde primeur. We zijn trots op de Nederlandse supermarkten en de kipsector dat zij kiezen voor een diervriendelijkere houderij,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De afgelopen maanden lieten de Nederlandse supermarkten een voor een weten over te stappen op kip met minimaal één ster. In maart 2021 nam Albert Heijn als eerste deze stap, gevolgd door de andere ketens. 11 augustus maakte de laatste supermarkt Boni bekend dat al hun verse kip in 2023 ten minste één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming krijgt. Hiermee hebben alle supermarkten bekend gemaakt over te stappen. 

"Door de stap van de supermarkten krijgen straks jaarlijks ruim honderd miljoen kippen een beter leven", schrjft Wakker Dier in het persbericht. De dierenwelzijnsorganisatie noemt het een enorme mijlpijl. Kippen met één ster Beter Leven krijgen meer ruimte en daglicht in de stal. Ze groeien langzamer, in een gezonder tempo. De dieren kunnen in een overdekte uitloop naar buiten met frisse lucht en ruimte om te scharrelen.

Lees ook
Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn is voor de tiende keer de best scorende supermarkt in het Chocolade Categorierapport. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Nestlé onder ruim 6.000 huishoudens, waarin voor 23 winkelformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.