Alle Nederlandse supermarkten eind 2023 over op Beter leven-kip

Kip_Wakker Dier

Foto: Wakker Dier

Eind 2023 heeft alle kip in de Nederlandse supermarkten minimaal één ster Beter Leven. “Een wereldwijde primeur. We zijn trots op de Nederlandse supermarkten en de kipsector dat zij kiezen voor een diervriendelijkere houderij,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De afgelopen maanden lieten de Nederlandse supermarkten een voor een weten over te stappen op kip met minimaal één ster. In maart 2021 nam Albert Heijn als eerste deze stap, gevolgd door de andere ketens. 11 augustus maakte de laatste supermarkt Boni bekend dat al hun verse kip in 2023 ten minste één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming krijgt. Hiermee hebben alle supermarkten bekend gemaakt over te stappen. 

"Door de stap van de supermarkten krijgen straks jaarlijks ruim honderd miljoen kippen een beter leven", schrjft Wakker Dier in het persbericht. De dierenwelzijnsorganisatie noemt het een enorme mijlpijl. Kippen met één ster Beter Leven krijgen meer ruimte en daglicht in de stal. Ze groeien langzamer, in een gezonder tempo. De dieren kunnen in een overdekte uitloop naar buiten met frisse lucht en ruimte om te scharrelen.

Lees ook
Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.