Alliantie herhaalt oproep tot wetgeving kindermarketing

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding doet opnieuw een oproep om een einde te maken aan de zelfregulering en over te gaan tot wetgeving. "Blijkbaar is de industrie niet écht bereid om kindermarketing aan banden te leggen, daarom vragen wij de politiek om in te grijpen", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

De Alliantie heeft in een brief aan de fractiewoordvoerders preventie in de Tweede Kamer het verzoek gedaan de 'gaten' in de huidige regels voor kindermarketing te dichten omdat kinderen nu nog steeds blootgesteld worden aan kinderreclame voor bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs. De Alliantie noemt twee tekortkomingen in de huidige zelfreguleringsregels:

• De voedingskundige criteria die de levensmiddelenindustrie heeft geformuleerd, zijn veel te ruim. Daardoor kunnen fabrikanten nog steeds reclame maken voor ongezonde producten;

• De levensmiddelenindustrie maakt uitzonderingen op de definitie van reclame van de Nederlandse Reclame Code (artikel 1), waardoor zij ruimte creëert voor reclame op bijvoorbeeld verpakkingen.

Idolen

Combée noemt het inconsequent dat de levensmiddelenindustrie zichzelf beperkingen oplegt voor reclames op televisie, maar dat fabrikanten vervolgens wel allerlei idolen mogen inzetten op verpakkingen om hun producten aan te prijzen.

Naast de Consumentenbond zijn in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding ook vertegenwoordigd: AJN Jeugdgezondheidszorg Nederland, het Diabetes Fonds, foodwatch Nederland, de gemeente Amsterdam, de GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.De Alliantie is opgericht in februari 2015, maar een deel van de betrokken organisaties pleit al veel langer voor strengere regels.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) wil de zelfregulering behouden omdat dat systeem goed werkt. Aanbevelingen van de Reclame Code Commissie naar aanleiding van klachten worden altijd opgevolgd.

Lees ook:

Lees ook
Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid wil dat de industrie stappen zet met het beschermen van kinderen tegen junkfoodreclame. De leeftijdsgrens moet omhoog naar 18 jaar en de criteria voor wat wel en geen junkfood is, moeten strenger. Dat zegt hij tegen onderzoeksplatform Pointer in een reactie op nieuw onderzoek van voedselwaakhond...

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Bord-, kaart- en computerspelletjes helpen kinderen meer groente en fruit te eten, maar zetten hen ook aan tot het eten van meer ongezonde snacks, schrijft Futurity. Spelletjes worden steeds vaker ingezet als instrument bij voedingsinterventies voor kinderen. Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen onderzochten of deze aanpak daadwerkelijk...

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren