Alliantie herhaalt oproep tot wetgeving kindermarketing

31 maart 2016

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding doet opnieuw een oproep om een einde te maken aan de zelfregulering en over te gaan tot wetgeving. "Blijkbaar is de industrie niet écht bereid om kindermarketing aan banden te leggen, daarom vragen wij de politiek om in te grijpen", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

De Alliantie heeft in een brief aan de fractiewoordvoerders preventie in de Tweede Kamer het verzoek gedaan de 'gaten' in de huidige regels voor kindermarketing te dichten omdat kinderen nu nog steeds blootgesteld worden aan kinderreclame voor bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs. De Alliantie noemt twee tekortkomingen in de huidige zelfreguleringsregels:

• De voedingskundige criteria die de levensmiddelenindustrie heeft geformuleerd, zijn veel te ruim. Daardoor kunnen fabrikanten nog steeds reclame maken voor ongezonde producten;

• De levensmiddelenindustrie maakt uitzonderingen op de definitie van reclame van de Nederlandse Reclame Code (artikel 1), waardoor zij ruimte creëert voor reclame op bijvoorbeeld verpakkingen.

Idolen

Combée noemt het inconsequent dat de levensmiddelenindustrie zichzelf beperkingen oplegt voor reclames op televisie, maar dat fabrikanten vervolgens wel allerlei idolen mogen inzetten op verpakkingen om hun producten aan te prijzen.

Naast de Consumentenbond zijn in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding ook vertegenwoordigd: AJN Jeugdgezondheidszorg Nederland, het Diabetes Fonds, foodwatch Nederland, de gemeente Amsterdam, de GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.De Alliantie is opgericht in februari 2015, maar een deel van de betrokken organisaties pleit al veel langer voor strengere regels.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) wil de zelfregulering behouden omdat dat systeem goed werkt. Aanbevelingen van de Reclame Code Commissie naar aanleiding van klachten worden altijd opgevolgd.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?