Alpro verlaagt suikergehalte

Alpro gaat het suikergehalte in de producten verder verlagen. Tegen 2018 moet er 12,5 procent minder suiker in de dranken zitten dan nu.

Dat staat in het duurzaamheidsrapport van Alpro. "Onze Alpro drinks met een smaakje bevatten 30 procent minder suikers dan de meeste melkdranken met een fruit-/chocoladesmaak. Tussen 2008 en 2014 hebben wij de hoeveelheid suiker in ons volledige assortiment met 12 procent verminderd. We streven ernaar om dat percentage tegen 2018 nog eens met 12,5 procent te reduceren", zegt Simone Broxks, voedingsdeskundige bij Alpro Nederland. Alpro stelt bovendien dat in de toekomst 70 procent van de producten arm zal zijn aan verzadigde vetten.

Duurzaamheid

In het duurzaamheidsrapport wordt verder aandacht besteed aan het streven de CO2-uitstoot te verminderen, het waterverbruik te verlagen en duurzaam gebruik te maken van grondstoffen. Alpro blijft kiezen voor niet-genetisch gemanipuleerde soja. Het bedrijf stelt aanzienlijke stappen te zetten op weg naar lokale sojateelt. In 2016 komt al meer dan 50 procent van de soja uit Europa. In Nederland werd in 2015 al 400 ton lokale soja geteeld en verwerkt in plantaardige voeding.

Lees ook:

 
Lees ook
College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

In een reclame van een anti-veroudering product van Dougles verchijnt de tekst ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ in beeld. De Cosun Beet Company diende een klacht in bij de Stichting Reclame Code. De stichting acht de reclame misleidend omdat er geen causaal verband is aangetoond tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

Voorlopig geen suikertaks in Nederland

Voorlopig geen suikertaks in Nederland

Staatssecretaris Blokhuis van volksgezondheid voert geen ‘suikertaks’ in. Het RIVM deed onderzoek naar de waarde van een verhoogde belasting op suikerhoudende dranken en concludeerde dat het een mogelijke maatregel is tegen overgewicht. De staatssecretaris vertrouwt echter op het Nationaal Preventieakkoord.

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Foodwatch verwijt in een recent onderzoek de suikerindustrie dat het wetenschap gebruikt om suiker in een onterecht positief daglicht te stellen. Negen wetenschappers, betrokken bij de suikerindustrie, uiten zich publiekelijk in lijn met belangen van de industrie. Het Kenniscentrum suiker & voeding, de betreffende groep uit de suikerindustrie, noemt...