Alpro verlaagt suikergehalte

Alpro gaat het suikergehalte in de producten verder verlagen. Tegen 2018 moet er 12,5 procent minder suiker in de dranken zitten dan nu.

Dat staat in het duurzaamheidsrapport van Alpro. "Onze Alpro drinks met een smaakje bevatten 30 procent minder suikers dan de meeste melkdranken met een fruit-/chocoladesmaak. Tussen 2008 en 2014 hebben wij de hoeveelheid suiker in ons volledige assortiment met 12 procent verminderd. We streven ernaar om dat percentage tegen 2018 nog eens met 12,5 procent te reduceren", zegt Simone Broxks, voedingsdeskundige bij Alpro Nederland. Alpro stelt bovendien dat in de toekomst 70 procent van de producten arm zal zijn aan verzadigde vetten.

Duurzaamheid

In het duurzaamheidsrapport wordt verder aandacht besteed aan het streven de CO2-uitstoot te verminderen, het waterverbruik te verlagen en duurzaam gebruik te maken van grondstoffen. Alpro blijft kiezen voor niet-genetisch gemanipuleerde soja. Het bedrijf stelt aanzienlijke stappen te zetten op weg naar lokale sojateelt. In 2016 komt al meer dan 50 procent van de soja uit Europa. In Nederland werd in 2015 al 400 ton lokale soja geteeld en verwerkt in plantaardige voeding.

Lees ook:

 
Lees ook
29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

De hoeveelheid suiker in Britse frisdrank is tussen 2015 en 2018 met 29% gedaald. Ook is de verkoop van frisdrank met meer dan 5% suiker met de helft gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van Oxford University. De enorme daling is volgens de onderzoekers deels te wijten aan de Britse suikeraccijns op frisdranken. Groot-Brittannië kampt met een zorgwekkende...

SureChoc-partnerschap ontwikkelt suikerarme chocolade

SureChoc-partnerschap ontwikkelt suikerarme chocolade

Onderzoekers van de universiteit van Reading hebben samen met partners uit het bedrijfsleven een chocoladereep ontwikkeld met bijna de helft minder suiker dan normaal. In de receptuur wordt gebruik gemaakt van een mineraal dat de suikers efficiënter in contact brengt met de smaakpapillen op de tong. Bij consumententests kreeg de reep een respectabele...

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Ook dit jaar maakte Foodwatch weer een aantal partijen ongelukkig met Gouden Windei-verkiezing voor het meest misleidende product. Dit jaar werd chocopasta voor baby’s van De Kleine Keuken door het publiek als meest misleidend ervaren. ‘Vanaf 8 maanden’ staat er groot op de pot biologische chocopasta van De Kleine Keuken. De talloze...