Arbeidsomstandigheden op plantages met keurmerk nog steeds ondermaats

keurmerken

Ondanks alle keurmerken zijn de arbeidsomstandigheden op veel plantages in Azië, Afrika en Zuid-Amerika nog steeds onder de maat. Volgens onderzoek van Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) verschillen de arbeidsomstandigheden van plantages met keurmerk vaak weinig van soortgelijke plantages zonder keurmerk.

Weinig verschil

Het rapport ‘Looking good on paper’ van SOMO laat zien dat de arbeidsomstandigheden op veel boerderijen en plantages met een duurzaamheidskeurmerk nog steeds ondermaats zijn. Zo verdienen de werknemers geen leefbaar loon, werken ze onder ongezonde en onveilige arbeidsomstandigheden en worden ze belemmerd bij het opkomen voor hun rechten. Volgens SOMO zorgt certificering vaak maar voor zeer geringe verbeteringen in de omstandigheden voor werknemers.

De schending van de rechten van boeren en arbeiders is volgens SOMO niet incidenteel maar systematisch, ook bij bedrijven die zijn gecertificeerd. Ondertussen blijft het bewijs dat initiatieven zoals Fairtrade en Rainforest Alliance de omstandigheden voor landarbeiders verbeteren nog steeds erg mager. Onlangs ondervond Albert Heijn de pijnlijke gevolgen hiervan bij het transparant maken van hun sinaasappelketen. Op een van de plantages met het Rainforest Alliance keurmerk bleken de arbeidsomstandigheden slecht te zijn.

Het onderzoek

SOMO bestudeerde berichtgeving en onderzoek over de effectiviteit van keurmerken bij het zorgen voor internationaal geaccepteerde normen voor arbeidsomstandigheden op grootschalige landbouwbedrijven. De analyse richtte zich op informatie uit de periode 2014-2017, waaronder door SOMO uitgevoerd veldonderzoek uit 2015 in Peru en Colombia. Het onderzoek bouwt daarbij voort op de bevindingen, aanpak en methodologie van het SOMO-rapport ‘Goodness Guaranteed’ uit 2015 met hetzelfde onderwerp.

Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Laatste EVMI van 2021 gelanceerd als digitaal magazine

Laatste EVMI van 2021 gelanceerd als digitaal magazine

We gaan duurzaam het jaar uit met de digitale editie van EVMI 8. Via de link hieronder lees je het magazine direct. Duurzaamheid is altijd een belangrijk thema voor EVMI, maar in deze editie staat er een extra spotlight op.

Holland Malt start met emissievrije mouterij

Holland Malt start met emissievrije mouterij

Holland Malt startte 7 december met de realisatie van een emissievrije mouterij in Eemshaven, provincie Groningen. Dankzij een nieuw warmtesysteem hoeft de mouterij geen gebruik te maken van fossiele brandstoffen, biomassa of andere energiebronnen die voor schadelijke uitstoot zorgen. Vanaf 2024 is het systeem volledig operationeel.