Arla introduceert efficiënte verpakking

Arla Foods Nederland introduceert voor de merken Arla en Melkunie een nieuwe zuivelverpakking, waar ook de  laatste restjes yoghurt of vla gemakkelijk uit kunnen worden gehaald. Het bedrijf wil met de Pure-Pak Sense voedselverspilling tegengaan.

De nieuwe pakken van Arla en Melkunie hebben aan de zijkanten vouwlijnen waardoor het eenvoudig is om het pak na het uitschenken plat te maken, op te vouwen en uit te knijpen. Hierdoor blijft er vrijwel geen restant in het pak achter. Bovendien neemt een opgevouwen verpakking minder ruimte in de afvalbak in.

In Nederland wordt per jaar ongeveer 30 liter vla, pap, yoghurt en kwark per persoon geconsumeerd. Voor deze dikvloeibare zuivelproducten geldt dat zo’n 5 procent van de inhoud achterblijft in het pak en verdwijnt in de afvalbak.

De nieuwe verpakking is door Elopak ontwikkeld en stroomt vanaf week 33 in de schappen met kwarkyoghurt van Arla en vanaf week 41 met bolletjesvla van Melkunie.

Lees ook:

Plus zet tips tegen voedselverspilling op melkpak (30 juni 2014)

 
Lees ook
Too Good To Go ontvangt B Corp certificaat

Too Good To Go ontvangt B Corp certificaat

Too Good To Go heeft het duurzaamheidscertificaat B Corp gekregen. Alle veertien landen waar de app tegen voedselverspilling actief is, waaronder de Nederlandse vestiging in Amsterdam, doorliepen het certificeringsproces. Daarnaast wil Too Good To Go de activiteiten uitbreiden naar de Verenigde Staten.

Meer losse verkoop van verse producten remt voedselverspilling

Meer losse verkoop van verse producten remt voedselverspilling

Producent en retailer kunnen voedselverspilling door consumenten voorkomen. Dat zegt het Britse WRAP (Waste & Resource Action Programme) met zoveel woorden in een recent rapport over voedselverspilling thuis.

WUR: Too Good To Go is effectief instrument tegen voedselverspilling

WUR: Too Good To Go is effectief instrument tegen voedselverspilling

Met de app Too Good To Go kunnen consumenten een Magic Box kopen. Deze is gevuld met voedingsmiddelen die de winkelier anders weggooit. Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat de kopers ongeveer 90 procent van de inhoud van deze box consumeren.