Aviko verliest 70% omzet door coronamaatregelen

friet-pixabay

De vraag naar frites en andere aardappelproducten kelderde de afgelopen tijd enorm. Het brengt aardappelproducent Aviko in een benarde positie, dat blijkt uit een interview van Boerenbusiness met topman Chris Deen.

Het supermarktkanaal is slechts goed voor 15% van Aviko's afzet. De supermarktverkoop steeg weliswaar kortstondig door de hamsterwoede. “Maar frites eet je toch vooral buitenshuis. Het foodservice-segment is goed voor 85% van onze afzet en juist die is keihard geraakt. De omzet daalde met 70%”, aldus Deen. Aviko haalt de contractueel vastgelegde aardappelen allemaal op. Met als bestemming de veevoederindustrie of biovergister. De rest gaat in bewaring. “Een geluk bij een ongeluk” is het net opgeleverde nieuwe vrieshuis waar Aviko frietjes diepgevroren in kan bewaren.

De afzet van frites in China komt wel weer op gang, denken ze bij Aviko. De afzet viel daar op zijn top terug tot slechts 5%. Inmiddels is dat weer 50%, schat Deen. “Een deel daarvan wordt vanuit Nederland bevoorraad, wat een klein lichtpuntje is.”

Deen schreef vorige week een brandbrief aan minister Wouter Koolmees. Het bedrijf is een werkmaatschappij van Royal Cosun en kan daarom geen aanspraak maken op de tijdelijke loonkostensubsidie. Deen hoopt op bijstelling van de regeling. “Steun is acuut nodig, anders raken we diep in de rode cijfers.”

Eind maart riep de Benefrietactie Nederlanders op om meer frites te eten en op friet te trakteren. Ook zo help je boeren de coronawinter door. Klein minpuntje: dan moeten we thuis 6 keer zoveel frites eten als gebruikelijk.
 
Lees ook
DuPont gaat samenwerken met start-up Bleenco

DuPont gaat samenwerken met start-up Bleenco

DuPont Sustainable Solutions (DSS) gaat een partnership aan met Bleenco GmbH uit München, een bedrijf dat is gespecialiseerd in veiligheidstechnologie. DSS en Bleenco gaan samenwerken aan het ontwikkelen van geavanceerde, opschaalbare, AI-gedreven oplossingen om werknemers beter te beschermen tegen operationele risico’s en het coronavirus.

Empack Reconnect wordt online only evenement

Empack Reconnect wordt online only evenement

Empack Reconnect, de vakbeurs voor verpakkingstechnologie, wordt een volledig online evenement dat op donderdag 17 september plaats vindt. Dit betekent dat de fysieke vakbeurs in Jaarbeurs Utrecht niet doorgaat. Onlangs kondigde Easyfairs Empack Reconnect aan als hybride verpakkingsevenement, maar de meerderheid van de community bleek de voorkeur te...

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.