Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Picnic Avocado's

Online supermarkt Picnic voegt een dun beschermlaagje toe aan avocado’s om deze langer eetbaar te houden. De bescherming is een plantaardig product afkomstig uit de schillen, zaden en pulp van vruchten, dat wordt aangebracht door de Nederlandse leverancier. Klanten van Picnic kunnen de vruchten hierdoor langer gebruiken.

De techniek voor het beschermlaagje is ontwikkeld door Apeel Sciences. Dankzij de bescherming is de avocado minder gevoelig voor zuurstof en waterverlies, wat de houdbaarheid ten goede komt. Met het verlengen van de houdbaarheidsdatum wil Picnic het aantal vruchten dat verloren gaat verminderen. Als klanten tevreden zijn over de beschermlaag voor avocado’s, worden ook mango’s van Picnic hiervan voorzien.

Voedselverspilling voorkomen

Medeoprichter van Picnic Michiel Muller: “Nederland is een land bij uitstek waar veel avocado’s gegeten worden, ruim twee kilo per persoon per jaar. Door het gebruik van Apeel kunnen we zorgen dat avocado’s langer goed blijven. De houdbaarheid is nu veel langer, wat weer voedselverspilling voorkomt.”

Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek onderschrijven de populariteit van de gezonde vrucht in Nederland. Zo waren er in 2020 gemiddeld 2,2 kilo avocado’s beschikbaar per Nederlander en groeide de import van de vrucht met 19 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Nederland is een van de grootste importeurs van avocado’s en exporteert een groot deel hiervan naar andere Europese landen.

Lees ook
HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start vanaf 5 september met AH Overblijvens-pakketten. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Klanten van Albert Heijn kunnen deze pakketten via de app kopen.