Avocado’s krijgen een anti-voedselverspilling-laagje

avocado-2115922_1920

Met een nieuwe technologie hoopt Nature’s Pride – de grootste avocado-handelaar van Nederland – zijn avocado’s langer houdbaar te maken en zo voedselverspilling terug te dringen.

De avocado’s in kwestie worden bespoten met Apeel: een beschermend laagje dat is gemaakt van plant-eigen materialen. Door de waterafstotende lipiden in het laagje is de avocado beter in staat om zijn vocht vast te houden en kan zuurstof moeilijker de vrucht binnendringen. Daardoor zal de avocado minder snel gaan rotten. Gemiddeld genomen heeft het product met dit beschermlaagje een dubbel zo lange houdbaarheid.

Anti-voedselverspilling

Apeel Sciences is het bedrijf achter het beschermende laagje. De oprichter van dit bedrijf, James Roger, zet zich in om door middel van slimme innovaties voedselverspilling tegen te gaan. Samen met een team van wetenschappers heeft Roger het beschermende laagje gecreëerd, dat er voor zorgt dat voedingsmiddelen minder snel bederven. Dit laagje kan in principe op alle groenten en fruit worden aangebracht.

De voedselverspilling in Europa wordt geschat op 88 miljoen ton per jaar. De kosten hiervan zijn zo’n 143 miljard euro. Apeel Sciences en Nature’s Pride hopen dat deze ontwikkeling een eerste stap is naar meer duurzaamheid in de groente- en fruitsector, en dat hierdoor uiteindelijk de wereldwijde voedselverspilling afneemt.

Maatregelen

Producenten en retailers nemen op dit moment al verschillende maatregelen om hun producten te beschermen tegen verspilling. Voorbeelden hiervan zijn het verpakken in plastic, of beneveling. Beide zorgen ervoor dat producten minder snel uitdrogen. Zo kunnen versproducten langer in het schap liggen en wordt er minder weggegooid.

Als de Europese Unie goedkeuring geeft voor de behandelde avocado’s zullen deze vanaf halverwege 2019 in de schappen van geselecteerde winkels in Europa verschijnen. In Amerika wordt deze techniek al volop toegepast op verschillende andere soorten fruit en groente.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

Houdbaarheids-iconen op de verpakking kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Het onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in duidelijke houdbaarheidsinformatie op de verpakking en biedt aanknopingspunten voor de praktijk.

Supermarkten verspillen minder voedsel

Supermarkten verspillen minder voedsel

De voedselverspilling in supermarkten is afgenomen. Dat meldt stichting Samen Tegen Voedselverspilling op basis van onderzoek door Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit.