Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Bakkerij brood (unsplash)

Beeld: Unsplash

Twee jaar na het begin van de coronacrisis, neemt de omzet van bakkers nog steeds toe, schrijft Nu.nl naar aanleiding van cijfers van marktonderzoeker GfK. Bij supermarkten, boeren en andere speciaalzaken is de groei eruit.

Volgens het GfK stijgt de omzet van supermarkten en speciaalzaken niet meer, met de bakker als enige uitzondering. Dat bakkers hogere prijzen vragen kan volgens GfK een rol spelen bij het halen van meer omzet.

Naast bakkers doen ook kaaswinkels het relatief goed. Bij de groentezaak daalt de omzet sinds vorig jaar het hardst. Dat komt volgens GfK door de concurrentie van de supermarkt, waarbij het groenteassortiment vooraan in de winkel zit en erg groot is.

Meer lokaal

Tijdens de coronacrisis zijn mensen ook meer etenswaar lokaal gaan kopen, zoals direct bij de boer. Lokale producten werden tijdens de coronaperiode meer gepromoot. Ook hadden mensen meer tijd om naar de boer te gaan. Eerder maakte GroentenFruit Huis al bekend dat de verkoop van lokale groente en fruit in 2021 steeg met 20 procent.

Bron: Nu.nl

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.