‘Basterdsuiker’ is geen basterdsuiker

Een bedrijf dat een product verkoopt met de benaming ‘donkere basterdsuiker’ op de verpakking mag deze omschrijving niet hanteren. Dat stelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van het Kenniscentrum Suiker & Voeding.

Basterdsuiker is op 6 november 2013 als benaming ingeschreven in het register van gegarandeerde traditionele specialiteiten (GTS).

Het Kenniscentrum Suiker & Voeding (de ‘klager’) had bij de RCC een klacht over de omschrijving van het bedrijf ( de gedaagde partij of ‘adverteerder’) ingediend, meldt Boek9.nl. De ‘klager’ had zelf een GTS-aanvraag lopen en heeft inmiddels een geregistreerd productdossier.

'Voldoet niet aan eisen'

Het Kenniscentrum Suiker & Voeding stelde dat de omschrijving van de ‘adverteerder’ niet voldoet aan de eisen. Het gaat dan vooral om de korrelgrootte en het gehalte aan invertsuiker.

Volgens onderzoek van het Cosun Food Technology Centre (CFTS) is de korrelgrootte te fijn (0,4 mm in plaats van de norm van 0,5 tot 0,9 mm) en het gehalte invertsuiker te hoog (4,1 procent in plaats van de norm van 1,0 tot 3,0 procent) om ‘donkere basterdsuiker’ genoemd te mogen worden.

De ‘adverteerder’ (die niet met naam wordt genoemd) produceert al meer dan 30 jaar suikerproducten maar heeft pas recent besloten het betreffende product op de Nederlandse retailmarkt te brengen. Er was vooraf wel advies ingewonnen, maar van een GTS-aanvraag van het Kenniscentrum Suiker & Voeding was het bedrijf niet op de hoogte.

'Niet onafhankelijk'

Het betreffende bedrijf betwiste in een verweer de onafhankelijkheid van het onderzoek. De testresultaten waren namelijk afkomstig van CFTS, dat net als De Suikerunie (oprichter en financier van het Kenniscentrum Suiker & Voeding) onderdeel uitmaakt van de Royal Cosun Group.

Ook verschillen de ‘adverteerder’ en het Kenniscentrum Suiker & Voeding van mening over het gebruikte procedé voor het maken van de basterdsuiker.

Laten toetsen

De RCC vond in een tussenbeslissing in februari van dit jaar dat de ‘adverteerder’ zijn product maar moest laten toetsen aan de Europese regelgeving rond GTS. Het bedrijf had twee maanden de tijd om dit te laten verifiëren, maar dat bleek op deze korte termijn niet haalbaar.

De RCC begrijpt dat het Kenniscentrum Suiker & Voeding bezwaar maakt tegen de benaming ‘donkere basterdsuiker’ en acht de reclame-uiting dan ook in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt de ‘adverteerder’ dan ook aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Bekijk de uitspraak van de RCC

Lees ook:

Meer over
Lees ook
‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren