‘Basterdsuiker’ is geen basterdsuiker

Een bedrijf dat een product verkoopt met de benaming ‘donkere basterdsuiker’ op de verpakking mag deze omschrijving niet hanteren. Dat stelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van het Kenniscentrum Suiker & Voeding.

Basterdsuiker is op 6 november 2013 als benaming ingeschreven in het register van gegarandeerde traditionele specialiteiten (GTS).

Het Kenniscentrum Suiker & Voeding (de ‘klager’) had bij de RCC een klacht over de omschrijving van het bedrijf ( de gedaagde partij of ‘adverteerder’) ingediend, meldt Boek9.nl. De ‘klager’ had zelf een GTS-aanvraag lopen en heeft inmiddels een geregistreerd productdossier.

'Voldoet niet aan eisen'

Het Kenniscentrum Suiker & Voeding stelde dat de omschrijving van de ‘adverteerder’ niet voldoet aan de eisen. Het gaat dan vooral om de korrelgrootte en het gehalte aan invertsuiker.

Volgens onderzoek van het Cosun Food Technology Centre (CFTS) is de korrelgrootte te fijn (0,4 mm in plaats van de norm van 0,5 tot 0,9 mm) en het gehalte invertsuiker te hoog (4,1 procent in plaats van de norm van 1,0 tot 3,0 procent) om ‘donkere basterdsuiker’ genoemd te mogen worden.

De ‘adverteerder’ (die niet met naam wordt genoemd) produceert al meer dan 30 jaar suikerproducten maar heeft pas recent besloten het betreffende product op de Nederlandse retailmarkt te brengen. Er was vooraf wel advies ingewonnen, maar van een GTS-aanvraag van het Kenniscentrum Suiker & Voeding was het bedrijf niet op de hoogte.

'Niet onafhankelijk'

Het betreffende bedrijf betwiste in een verweer de onafhankelijkheid van het onderzoek. De testresultaten waren namelijk afkomstig van CFTS, dat net als De Suikerunie (oprichter en financier van het Kenniscentrum Suiker & Voeding) onderdeel uitmaakt van de Royal Cosun Group.

Ook verschillen de ‘adverteerder’ en het Kenniscentrum Suiker & Voeding van mening over het gebruikte procedé voor het maken van de basterdsuiker.

Laten toetsen

De RCC vond in een tussenbeslissing in februari van dit jaar dat de ‘adverteerder’ zijn product maar moest laten toetsen aan de Europese regelgeving rond GTS. Het bedrijf had twee maanden de tijd om dit te laten verifiëren, maar dat bleek op deze korte termijn niet haalbaar.

De RCC begrijpt dat het Kenniscentrum Suiker & Voeding bezwaar maakt tegen de benaming ‘donkere basterdsuiker’ en acht de reclame-uiting dan ook in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt de ‘adverteerder’ dan ook aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Bekijk de uitspraak van de RCC

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook
FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar.  Het College van Beroep...

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is. Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting...

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

Het mag gezegd worden dat Unilever een van de food-multinationals is die het meest in duurzaamheid investeert. Het zou dan ook niet moeilijk moeten zijn voor dit bedrijf om een duurzaam imago te behouden. Toch moest directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever afgelopen weekend in het consumentenprogramma Kassa verantwoording afleggen voor...