Innoveren met millennials in de foodsector

16 oktober 2018

Innoveren met millennials in de foodsector. Dat is het thema van het Young IFFI event dat Ingredients For Food Innovators op 1 november 2018 organiseert. Een bijeenkomst waarbij jong talent en ervaren IFFI-leden met elkaar aan de slag gaan. Met ondersteuning van Aart Bontekoning & het Generatietheater wordt al doende verkend hoe de natuurlijke innovatiekracht van de jongste generatie het beste kan worden gemixt met de rijke ervaring van senior experts.

Het klinkt zo logisch: de energie en eigentijdsheid van de jeugd combineren met de kennis en ervaring van oudere generaties. Toch hebben veel bedrijven in de foodsector moeite om te profiteren van de frisheid van hun jonge werknemers, als ze die al vinden en kunnen vasthouden. “In verreweg de meeste Nederlandse bedrijven zijn de jongere generaties de kleinste en de oudere de grootste,” zegt Aart Bontekoning. “Dat blijft zo en roept nieuwe vragen op.” Hij onderzocht de afgelopen drie jaar in meer dan honderd bedrijven de Nederlandse millennials (1985-2000). “Veel bedrijven vergrijzen de komende decennia spectaculair en vooral die bedrijven hebben de invloed van de jongste generatie nodig om innovatief en bij de tijd te blijven. Maar de oudere generatie heeft de neiging om gedateerde werkpatronen, zoals van vergaderen, beslissen, communiceren en samenwerken, onbewust te handhaven. Soms zitten ze er ongewild in vastgeroest, niet beseffende dat dit frisheid wegneemt bij jongeren of jongeren afstoot. Zulke patronen hebben net als voedingsmiddelen een houdbaarheidsdatum. Na die datum nemen ze werkenergie weg, ook bij de oudere werknemers, maar de jongere zijn er het gevoeligst voor.”

Oude patronen

Volgens Bontekoning lopen veel jongeren zich stuk op de gedateerde patronen die de oudere generatie onbewust herhaalt. Dat herhalen is vaak zo hardnekkig dat de jonge generatie denkt geen andere keuze te hebben dan in die stroom mee te gaan en hun natuurlijke frisheid te verliezen of een andere werkplek te zoeken. “Veel bedrijven werken bijvoorbeeld nog van 9 tot 5. Een jongere denkt: om drie uur ben ik leeg. Waarom zou ik hier tot vijf uur gaan zitten wachten als ik ook weg kan gaan en ’s avonds nog twee uurtjes kan pakken? Maar als hij of zij de deur uit loopt ontstaat er verwarring. Kan dit wel zomaar?”

cc7_aart-768x510 Beeld: aartbontekoning.com Beeld: aartbontekoning.com

Energie en ervaring

Andersom lopen jonge bedrijven, zoals startups die door twintigers of dertigers zijn opgezet, ook tegen problemen aan. “Je ziet dat de energie in die jonge bedrijven veel hoger is dan in vergrijzende organisaties. Maar in de piepjonge bedrijven is het moeilijk om die bruisende energie in goede creatieve banen te leiden. Er wordt verlies geleden op projecten door een gebrek aan ervaring. Dat was een eyeopener voor mij. Ervaring en frisse invloeden zijn beide belangrijk. Ook in vergrijzende organisaties lukt het updaten van verouderde werkwijzen door de kleine groep jongeren pas goed wanneer ervaren collega’s hen daarbij actief steunen. Vanuit een gedeeld belang, want ook de oudere generaties hebben er veel belang bij dat hun bedrijf met de tijd meegaat.”

Generatietheater

Met behulp van scenes met acteurs uit alle generaties kan Aart laten zien wanneer het samenwerken goed gaat. “Goed betekent dat zowel de ervaren collega als de jonge er meer werkenergie van krijgen. Het tegenovergestelde betekent dat het niet goed gaat en dan gaan we in op de vraag wat je kunt doen om de energieke weg weer te vinden”, aldus Aart. De scenes zijn gebaseerd op zijn uitgebreide generatieonderzoek in diverse organisaties. Ze zijn uit het werkleven gegrepen. Heel herkenbaar, soms tenenkrommend, maar vaak ook hilarisch.

Aart Bontekoning is dagvoorzitter tijdens het Young IFFI Event op 1 november 2018. Tijdens het middagprogramma ondersteunt hij met zijn Generatietheater de interactieve sessies over generatiediversiteit.

Altijd op de hoogte blijven?