Bedrijven kunnen consumenten beter voorlichten middels verpakkingen

Beeld: Wikipedia Commons

Een onderzoek van DNV-GL laat zien welke invloed verpakkingen hebben op de keuze van consumenten voor een product. Consumenten hebben het meeste vertrouwen in de voedselveiligheid van merkproducten. Meer informatie op de verpakkingen zou consumenten er toe kunnen verleiden om meer voor een product te betalen. Aan het onderzoek, dat in maart 2020 plaatsvond, deden 4500 consumenten mee. De consumenten waren verdeeld over 15 landen en vier leeftijdsgroepen. Alle cijfers zijn, uitgesplitst naar relevante groep, hier te vinden.

Informatie

Voedselveiligheid is het belangrijkste thema voor consumenten wereldwijd. 55% van de ondervraagden zou graag meer informatie willen over voedselveiligheid. Slechts 35% zou graag meer willen weten over de sociale aspecten van een product, zoals arbeidsomstandigheden. De ondervraagden hadden het meeste vertrouwen in de veiligheid van producten met een merk, namelijk 85%. Tachtig procent had vertrouwen in niet-verpakte producten, waar slechts 69% vertrouwde op verpakte producten zonder merk.

Wereldwijd is 67,5 procent van de ondervraagden bereid om meer te betalen als de informatie op de verpakking door een onafhankelijke derde partij gecertificeerd is. Dit percentage is nog hoger bij millennials. Echter wist slechts de helft van de ondervraagden hoe hij dit soort informatie konden vinden. DNV-GL stelt dat QR-codes een kans bieden om hier op in te spelen. Ongeveer veertig procent van de Nederlandse ondervraagden had nog nooit een QR-code gebruikt. 65% van de ondervraagden zou de codes wel gebruiken als ze toegang zouden geven tot gedetailleerde informatie over de inhoud van een product.

DNV-GL

DNV-GL helpt bedrijven om de organisatie en producten van bedrijven te optimaliseren. Dit doen zij middels diverse cursussen en trainingen op bijvoorbeeld het gebied van voedselveiligheid en risicomanagement. Het bedrijf merkt dat bedrijven moeite noch kosten besparen om hun producten veiliger, gezonder en duurzamer te maken. Deze inspanningen worden echter niet vaak genoeg duidelijk voor de consument. Betere informatievoorziening op verpakkingen kan er dus voor zorgen dat consumenten zich veiliger voelen bij een product. In veel gevallen zijn zij dan ook bereid meer te betalen.

Bron: DNV-GL

Lees ook
Programma Empack Reconnect bekend

Programma Empack Reconnect bekend

Deze week, donderdag 17 september, vindt Empack Reconnect plaats. Organisator Easyfairs maakt vandaag het kennisprogramma bekend. Het programma bestaat uit interactieve sessies die op elkaar aansluiten, maar tegelijkertijd bezoekers ook de ruimte biedt om actief vragen te stellen, innovaties te bekijken en direct in contact te komen met deelnemende...

Folie dat echt vers houdt

Folie dat echt vers houdt

Vershoudfolie doet niet altijd wat het moet doen. Het is niet doorlaatbaar voor gassen, dus houdt het de beschermende atmosfeer waaronder groente en fruit worden verpakt binnen de verpakking. Door het ‘ademen’ van deze versproducten verandert de samenstelling van die atmosfeer, wat de houdbaarheid van het verpakte product niet ten goede...

Europese organisatie zet stappen met digitaal watermerk op verpakkingen

Europese organisatie zet stappen met digitaal watermerk op verpakkingen

AIM, een organisatie van 85 Europese merkeneigenaren, begint een project op semi-industriële schaal op het gebied van digitale watermerken. Het gaat testen of de techniek inderdaad helpt bij het sorteren van verpakkingen. Dit moet leiden tot recyclaat van hogere kwaliteit.