Bedrijven kunnen consumenten beter voorlichten middels verpakkingen

Beeld: Wikipedia Commons

Een onderzoek van DNV-GL laat zien welke invloed verpakkingen hebben op de keuze van consumenten voor een product. Consumenten hebben het meeste vertrouwen in de voedselveiligheid van merkproducten. Meer informatie op de verpakkingen zou consumenten er toe kunnen verleiden om meer voor een product te betalen. Aan het onderzoek, dat in maart 2020 plaatsvond, deden 4500 consumenten mee. De consumenten waren verdeeld over 15 landen en vier leeftijdsgroepen. Alle cijfers zijn, uitgesplitst naar relevante groep, hier te vinden.

Informatie

Voedselveiligheid is het belangrijkste thema voor consumenten wereldwijd. 55% van de ondervraagden zou graag meer informatie willen over voedselveiligheid. Slechts 35% zou graag meer willen weten over de sociale aspecten van een product, zoals arbeidsomstandigheden. De ondervraagden hadden het meeste vertrouwen in de veiligheid van producten met een merk, namelijk 85%. Tachtig procent had vertrouwen in niet-verpakte producten, waar slechts 69% vertrouwde op verpakte producten zonder merk.

Wereldwijd is 67,5 procent van de ondervraagden bereid om meer te betalen als de informatie op de verpakking door een onafhankelijke derde partij gecertificeerd is. Dit percentage is nog hoger bij millennials. Echter wist slechts de helft van de ondervraagden hoe hij dit soort informatie konden vinden. DNV-GL stelt dat QR-codes een kans bieden om hier op in te spelen. Ongeveer veertig procent van de Nederlandse ondervraagden had nog nooit een QR-code gebruikt. 65% van de ondervraagden zou de codes wel gebruiken als ze toegang zouden geven tot gedetailleerde informatie over de inhoud van een product.

DNV-GL

DNV-GL helpt bedrijven om de organisatie en producten van bedrijven te optimaliseren. Dit doen zij middels diverse cursussen en trainingen op bijvoorbeeld het gebied van voedselveiligheid en risicomanagement. Het bedrijf merkt dat bedrijven moeite noch kosten besparen om hun producten veiliger, gezonder en duurzamer te maken. Deze inspanningen worden echter niet vaak genoeg duidelijk voor de consument. Betere informatievoorziening op verpakkingen kan er dus voor zorgen dat consumenten zich veiliger voelen bij een product. In veel gevallen zijn zij dan ook bereid meer te betalen.

Bron: DNV-GL

Lees ook
Miko Pac overgenomen door Paccor

Miko Pac overgenomen door Paccor

Paccor, Duitse producent van verpakkingsmiddelen, neemt de verpakkingsdivisie van het Belgische bedrijf Miko over.

GravityTray gaat internationaal

GravityTray gaat internationaal

Auteur: Erik Kruisselbrink De twee creatieve ondernemers Luc van den Broek en Rinze Willemsen stoorden zich al heel lang aan het absorbermatje in de vlees- en visbakjes in de supermarkt. Net zoals consumenten, retailers, producenten en recyclebedrijven dat deden. Na een jarenlange zoektocht naar de juiste folie en machine, is het nu zo ver. Het nieuw...

120 bakjes per minuut

120 bakjes per minuut

In het jaar 2025 moet verpakkingsmateriaal volledig recyclebaar zijn. De ontwikkelingen op dat gebied zijn dus van groot belang. Dampack bedacht het concept voor een zogenaamde BeeMagicTray en Klebo Techniek ontwikkelde de machine. Verpakkingsleverancier Dampack uit Werkendam ontwikkelde en patenteerde een plastic tray voor gebruik in de supermarktschappen....