BeeMagicTray wint De Gouden Noot 2014

De BeeMagicTray heeft De Gouden Noot 2014 gewonnen. De vleesverpakking met honingraat van Dampack International won de prijs als meest innovatieve oplossing op verpakkingsgebied.

De winnaar werd bekendgemaakt tijdens het tiende NVC Verpakkingsinnovatie Diner op 30 september in Utrecht.

De verpakkingstray voor vleesproducten maakt gebruik van een geperforeerde film boven een honingraat-bodem. Het overtollige vocht uit het vlees wordt doorgelaten door de folie en komt in de honingraten terecht.

Daar wordt het vocht door de oppervlaktespanning in de honingraten vastgehouden. Door deze capillaire werking zijn traditionele vochtabsorbeerders niet meer nodig.

'Oude natuurwet'

“Een oude natuurwet werd opnieuw ontdekt en dat maakte het mogelijk een heel eenvoudige verpakking te maken waar complexiteit tot nu toe standaard was”, stelt juryvoorzitter prof. Dr. Onno Omta.

Het concept, geschikt voor modified atmosphere packaging (MAP), levert een positieve bijdrage aan voedselveiligheid en hygiëne van producten. Bovendien zorgt deze consumentenverpakking ervoor dat de vleesproducten langer houdbaar blijven.

De BeeMagicTray kan bovendien makkelijk op de bestaande productielijnen worden geproduceerd en ingezet.

Met De Gouden Noot stimuleert het NVC Nederlands Verpakkingscentrum innovaties op het gebied van verpakte producten en verpakkingen.

Lees ook:

Finalisten De Gouden Noot 2014 onthuld (12 mei 2014)

1-2 open deksel Hak wint De Gouden Noot (3 oktober 2012)

Lees ook
Marqt presenteert papieren wijnfles

Marqt presenteert papieren wijnfles

Sinds eind februari 2021 staat bij Marqt een papieren wijnfles in de schappen. De fles bestaat voor 94 procent uit gerecycled karton en weegt 5 keer minder dan een glazen fles. Volgens Marqt is de ecologische voetprint daardoor zes keer kleiner dan die van een glazen fles.

EVMI jaaroverzicht, deel 5: wetenschap en innovatie

EVMI jaaroverzicht, deel 5: wetenschap en innovatie

De laatste dagen van 2020 zijn aangebroken, hoog tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar. In 5 delen bladeren we nog eens door de 8 EVMI's die zijn verschenen.

Open call aan innovatieve food start-ups

Open call aan innovatieve food start-ups

De eerste scoutingsronde van het Europees georiënteerde innovatieplatform Brave New Food is deze week van start gegaan. Het platform roept start-ups en scale-ups op om innovatieve oplossingen te komen pitchen met als doel deze te verbinden aan de uitdagingen van gevestigde bedrijven uit de voedingsindustrie.