Beleggers bezorgd over daling omzet Unilever
Unilever heeft in het afgelopen kwartaal de eigen bedrijfsdoelstelling om 1 procent sneller te groeien dan de markt niet gehaald. De omzetgroei bleef steken op 2,6 procent, waar gerekend werd op 4 procent. "Analisten twijfelen nu of Unilever de eigen jaarprognoses wel kan halen", schrijft het FD.
De beurskoers daalde 19 oktober met ruim 5 procent, de grootste teruggang dit jaar op één dag. Unilever schrijft het tegenvallende kwartaal toe aan het slechte zomerweer in Europa en de orkanen in de VS, waardoor minder ijs werd verkocht. Ook de persoonlijke verzorgingstak kende met 1,8 procent omzetgroei het laagste stijgingscijfer in 13 jaar. Ondanks de tegenvallende cijfers houdt CEO Paul Polman vast aan een groei van 3 à 5 procent dit jaar.
Na de - snel afgeslagen - overnamepoging door Kraft Heinz dit voorjaar beloofde Unilever zijn aandeelhouders op eigen kracht flink te groeien. Daar is dan in het laatste kwartaal wel een 'eindsprint' voor nodig, aldus het FD.
Bron: Foodlog
Lees ook:
- Door vette winst op margarine, kan Unilever er toch vanaf (7 oktober 2017)
- Unilever neemt Britse theefabrikant Pukka Herbs over (7 september 2017)
- Unilever en Zwanenberg Food Group bundelen krachten (3 juli 2017)
- Unilever zet margarinetak in de etalage (6 april 2017)
- ‘Unilever wil voor 7 miljard euro aan voedselmerken verkopen’ (20 maart 2017)
- Kraft Heinz trekt bod op Unilever in (20 februari 2017)
- Kraft Heinz biedt miljarden voor overname Unilever (17 februari 2017)
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten
In 2022 zagen voedingsspeciaalzaken en supermarkten hun verkopen dalen. Oorzaken zijn onder andere de heropening van de horeca en de huidige recessie. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 voortzet.
ABN AMRO: winstmarges in food onder druk
De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met de dalende koopkracht zetten de winstmarges in food onder druk. Dit gaat ten koste van verduurzaming en innovatie in foodsector. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.
Kraft Heinz Benelux breidt samenwerking met Pieter Pot uit
Kraft Heinz zet een volgende stap in haar samenwerking met verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Het bedrijf levert twee Hollandse ontbijtproducten, chocoladehagelslag van Koninklijke De Ruijter en Brinta havermout, in zakken aan Pieter Pot. Op deze manier worden er per big bag zo’n 1538 hagelslagverpakkingen en 600 havermoutverpakkingen bespaard....