Beleggers bezorgd over daling omzet Unilever

Unilever

Unilever heeft in het afgelopen kwartaal de eigen bedrijfsdoelstelling om 1 procent sneller te groeien dan de markt niet gehaald. De omzetgroei bleef steken op 2,6 procent, waar gerekend werd op 4 procent. "Analisten twijfelen nu of Unilever de eigen jaarprognoses wel kan halen", schrijft het FD.

De beurskoers daalde 19 oktober met ruim 5 procent, de grootste teruggang dit jaar op één dag. Unilever schrijft het tegenvallende kwartaal toe aan het slechte zomerweer in Europa en de orkanen in de VS, waardoor minder ijs werd verkocht. Ook de persoonlijke verzorgingstak kende met 1,8 procent omzetgroei het laagste stijgingscijfer in 13 jaar. Ondanks de tegenvallende cijfers houdt CEO Paul Polman vast aan een groei van 3 à 5 procent dit jaar.

Na de - snel afgeslagen - overnamepoging door Kraft Heinz dit voorjaar beloofde Unilever zijn aandeelhouders op eigen kracht flink te groeien. Daar is dan in het laatste kwartaal wel een 'eindsprint' voor nodig, aldus het FD.

Bron: Foodlog

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

In 2022 zagen voedingsspeciaalzaken en supermarkten hun verkopen dalen. Oorzaken zijn onder andere de heropening van de horeca en de huidige recessie. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 voortzet.

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met de dalende koopkracht zetten de winstmarges in food onder druk. Dit gaat ten koste van verduurzaming en innovatie in foodsector. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.

Kraft Heinz Benelux breidt samenwerking met Pieter Pot uit

Kraft Heinz Benelux breidt samenwerking met Pieter Pot uit

Kraft Heinz zet een volgende stap in haar samenwerking met verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Het bedrijf levert twee Hollandse ontbijtproducten, chocoladehagelslag van Koninklijke De Ruijter en Brinta havermout, in zakken aan Pieter Pot. Op deze manier worden er per big bag zo’n 1538 hagelslagverpakkingen en 600 havermoutverpakkingen bespaard....