Belgen kopen steeds vaker voedsel over de grens

wafels-pixabay

De Belgische levensmiddelensector vertegenwoordigd door de Fevia, de brancheorganisatie van levensmiddelenfabrikanten, maakt zich zorgen. Voor het eerst in tien jaar blijken de omzet en investeringen van voedselfabrikanten terug te lopen. Volgens Fevia is er een duidelijke schuldige aan te wijzen: Belgische consumenten 'gaan vreemd'. Ze stappen de grens over en halen hun wijn goedkoper uit Frankrijk en hun boodschappen goedkoper uit Nederland. 

De verkopen van de Belgische fabrikanten daalden met 0,8% naar €51,8 miljard, schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd. De investeringen in innovatie en fabrieksuitbreidingen daalden fors, met 6,7% naar €1,7 miljard. Het aantal banen groeit nog wel, maar duidelijk is dat de voedingssector hapert.

Volgens Fevia gaven de Belgen in 2018 minder uit aan voedingsaankopen in eigen land (min 5,3%) en meer in de omringende landen (plus 4,6%). Door verschillende heffingen is voeding in België 10 tot 15% duurder dan over de grens, bleek onlangs uit Eurostatcijfers.

Retailexpert Gino van Ossel vindt de klaagzang van Fevia kort door de bocht, schrijft De Standaard. Grensaankopen zijn volgens hem niet de enige factor. "De verkoop van de voedingsbedrijven in eigen land hangt immers zeer sterk af van de mate waarin ze hun producten kunnen slijten aan de supermarktgroepen." Met de komst van buitenlandse supermarktgroepen, zoals Albert Heijn en Jumbo, komen er ook meer buitenlandse producten de markt op die levensmiddelen van Belgische makelij beconcurreren.

Bron: Foodlog, 18/07/2019 

Lees ook
Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

De criteria voor het voedingslabel Nutri-Score wordt aangepast. Tegen het einde van dit jaar krijgt het systeem een update.

Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Uit een steekproef uitgevoerd door PAN Nederland lijkt het erop dat het gemiddelde gehalte van bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten iets is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Bij Coop werden het hoogste aantal residuen aangetroffen. Ook scoren aardbeien met het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ bij Aldi en Jumbo niet beter dan andere...

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.