De Belgische levensmiddelensector vertegenwoordigd door de Fevia, de brancheorganisatie van levensmiddelenfabrikanten, maakt zich zorgen. Voor het eerst in tien jaar blijken de omzet en investeringen van voedselfabrikanten terug te lopen. Volgens Fevia is er een duidelijke schuldige aan te wijzen: Belgische consumenten 'gaan vreemd'. Ze stappen de grens over en halen hun wijn goedkoper uit Frankrijk en hun boodschappen goedkoper uit Nederland. 

De verkopen van de Belgische fabrikanten daalden met 0,8% naar €51,8 miljard, schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd. De investeringen in innovatie en fabrieksuitbreidingen daalden fors, met 6,7% naar €1,7 miljard. Het aantal banen groeit nog wel, maar duidelijk is dat de voedingssector hapert.

Volgens Fevia gaven de Belgen in 2018 minder uit aan voedingsaankopen in eigen land (min 5,3%) en meer in de omringende landen (plus 4,6%). Door verschillende heffingen is voeding in België 10 tot 15% duurder dan over de grens, bleek onlangs uit Eurostatcijfers.

Retailexpert Gino van Ossel vindt de klaagzang van Fevia kort door de bocht, schrijft De Standaard. Grensaankopen zijn volgens hem niet de enige factor. "De verkoop van de voedingsbedrijven in eigen land hangt immers zeer sterk af van de mate waarin ze hun producten kunnen slijten aan de supermarktgroepen." Met de komst van buitenlandse supermarktgroepen, zoals Albert Heijn en Jumbo, komen er ook meer buitenlandse producten de markt op die levensmiddelen van Belgische makelij beconcurreren.

Bron: Foodlog, 18/07/2019 

Altijd op de hoogte blijven?