Belgen kopen steeds vaker voedsel over de grens

wafels-pixabay

De Belgische levensmiddelensector vertegenwoordigd door de Fevia, de brancheorganisatie van levensmiddelenfabrikanten, maakt zich zorgen. Voor het eerst in tien jaar blijken de omzet en investeringen van voedselfabrikanten terug te lopen. Volgens Fevia is er een duidelijke schuldige aan te wijzen: Belgische consumenten 'gaan vreemd'. Ze stappen de grens over en halen hun wijn goedkoper uit Frankrijk en hun boodschappen goedkoper uit Nederland. 

De verkopen van de Belgische fabrikanten daalden met 0,8% naar €51,8 miljard, schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd. De investeringen in innovatie en fabrieksuitbreidingen daalden fors, met 6,7% naar €1,7 miljard. Het aantal banen groeit nog wel, maar duidelijk is dat de voedingssector hapert.

Volgens Fevia gaven de Belgen in 2018 minder uit aan voedingsaankopen in eigen land (min 5,3%) en meer in de omringende landen (plus 4,6%). Door verschillende heffingen is voeding in België 10 tot 15% duurder dan over de grens, bleek onlangs uit Eurostatcijfers.

Retailexpert Gino van Ossel vindt de klaagzang van Fevia kort door de bocht, schrijft De Standaard. Grensaankopen zijn volgens hem niet de enige factor. "De verkoop van de voedingsbedrijven in eigen land hangt immers zeer sterk af van de mate waarin ze hun producten kunnen slijten aan de supermarktgroepen." Met de komst van buitenlandse supermarktgroepen, zoals Albert Heijn en Jumbo, komen er ook meer buitenlandse producten de markt op die levensmiddelen van Belgische makelij beconcurreren.

Bron: Foodlog, 18/07/2019 

Lees ook
Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat een derde van de Europese consumenten in het afgelopen jaar meer geïnteresseerd is geraakt in het leren over de invloed van voeding op hun gezondheid. Bijna drie kwart is bovendien bereid meer te betalen voor duurzame voedingsproducten.

Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt over op kip met het Beter leven keurmerk. Vanaf 2023 hebben alle verse kipproducten in de schappen minimaal één Beter Leven-ster. Dit geldt eind 2021 al voor alle kipvleeswaren. De supermarktketen is de vijfde die deze stap zet. Eerder maakten Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus al bekend over te stappen op kip met het Beter leven-keurmerk.  Dierenwelzijn...

Nog nooit zoveel overheidssteun aan biologische sector

Nog nooit zoveel overheidssteun aan biologische sector

De Tweede Kamer neemt vier moties aan ter bevordering van biologische landbouw en voeding. Op 25 mei kreeg de motie van D66 en CDA voor een ‘supermarkten convenant’ steun vanuit de ruime meerderheid. De Kamer steunt ook voorstellen om biologische landbouw en bloembollenteelt aantrekkelijker te maken.