Belgische editie van Empack 2018

Empack Brussels

De zeventiende editie van Empack vindt plaats in Hal 11 van Brussels Expo op 3 en 4 oktober. Als enige professionele verpakkingsbeurs in België, is Empack het netwerkevent voor de Belgische verpakkingsbranche. Op deze belevingsbeurs vindt de bezoeker de laatste trends en innovaties in de verpakkingssector ontdekt. 110 exposanten hebben al een stand gereserveerd op de beurs.

"Empack is een totaalevent dat helemaal rond innovatie draait", zegt Marketing Event Manager Karen Rammeloo. "We richten de blik op de toekomst en focussen op belangrijke thema's zoals automatisering, duurzaamheid en ecologische verpakkingstrends. Daarnaast is Empack ook een beetje feest. Twee dagen lang kunnen meer dan 165 exposanten en bijna 3.200 bezoekers naar hartenlust netwerken en inspiratie opdoen. Als organisator creëren we een prettig én professioneel kader waarin iedereen zijn of haar 'passion for packaging' kan delen."

Highlights op Empack 2018

Automation

Worden verpakkingslijnen binnen 10 jaar volledig door robots bemand? Who knows... Nu al zorgt automatisering voor een razendsnelle transformatie van de verpakkingssector. Daarom focust Empack zich op Automation en de daaruit voortvloeiende pittige uitdagingen. Rond dit thema wordt een aparte zone ingericht met een eigen netwerkbar, game room en demoroute. Ook staat één van de seminarietheaters volledig in het teken van Automation en Industry 4.0.

Food Plaza

Om bezoekers uit de voedingsindustrie snel wegwijs te maken, creëerde de organisatie Food Plaza. Een zone waar alle exposanten uit de foodbranche gegroepeerd staan. Met een eigen seminarietheater en Partner Village, is dit hét trefpunt voor toekomstgerichte food professionals.

Recycling

Een hot topic in de sector. Hoe kunnen verpakkingsbedrijven bijdragen aan de circulaire economie? Door een aparte Recycling Zone en toegespitste seminaries krijgt dit thema alle aandacht die het verdient. Meer ecologische verpakkingen en minder verspilling zijn hier zeker 'top of mind'.

Co-packers Corner

Op deze plaats zet de organisatie de vele maatwerkbedrijven die actief zijn in de verpakkingssector in the picture.

Professioneel kennisprogramma

Geen innovatie zonder knowhow. Empack biedt een uitgebreid kennisprogramma aan. Keynote speakers spreken over trends, uitdagingen en kansen, geïllustreerd met best practices. "Tijdens de seminaries en conferenties gaan we dieper in op de gamechangers in de verpakkingsbranche", vertelt Karen Rammeloo. "De belangrijkste thema's zijn automation, recycling/food waste, e-commerce en food packaging. Zo wordt Empack een heus kennisplatform waar verpakkingsprofessionals heel wat inspiratie en nieuwe inzichten opdoen."

Logistics & Distribution 2018

De vakbeurs Logistics & Distribution 2018 vindt tegelijkertijd plaats in Hal 7 van Brussels Expo. Deze beurs rond warehousing, interne logistiek en distributie sluit qua thematiek perfect aan bij Empack. Het is dé one-stop-shop voor het verpakken én leveren van goederen op de meest efficiënte en kwalitatieve manier. Het totaalpubliek van het dubbelevent loopt zo op tot ruim 6000 professionals.

Lees ook
Duurzaamheid zet de toon op hybride Empack

Duurzaamheid zet de toon op hybride Empack

Vanwege de coronacrisis was de verpakkingsbeurs Empack dit jaar voor het eerst hybride. Naast een eendaagse fysieke beurs was er de driedaagse digitale variant. Verduurzaming van plastic verpakkingen vormde de rode draad bij de beurspresentaties.  “Stilzitten was geen optie voor ons”, aldus Rowdy van Nieuwenhuizen van beursorganisator...

Plastic: vloek én zegen

Plastic: vloek én zegen

  Plastic: vloek én zegen André Heeres is chemicus en lector biobased chemie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Hij houdt zich bezig met plastic en biogrondstoffen, zoals hooi. Zo zoekt hij naar biobased alternatieven voor bijvoorbeeld PET en kijkt hij naar de mogelijkheden om plastics te recyclen en upcyclen. Hij pleit voor hoogwaardiger...

Digitale lancering Empack Reconnect

Digitale lancering Empack Reconnect

Empack Reconnect, op 17 september, bood de verpakkingscommunity de mogelijkheid om elkaar online te ontmoeten, te netwerken en zaken te doen. Het online event werd bezocht door ongeveer 200 exposanten en 600 unieke bezoekers. Zij gingen met elkaar in discussie in themagerichte netwerklounges en volgden kennissessies.