Belgische Gezinsbond wil ongezond voedsel duurder maken
Uit een uitgebreide enquête door de Vlaamse Gezinsbond onder ruim 2.000 gezinnen uit Vlaanderen en Brussel blijkt dat burgers zich verloren voelen in de 'jungle' van gezondheidsclaims, reclameboodschappen over en ingewikkelde etiketten op levensmiddelen.
De bond stelt dat de overvloed aan vaak misleidende informatie over en reclame voor 'gezonde' voeding het gezinnen niet eenvoudiger maakt om een gezonde maaltijd op tafel te toveren. De Gezinsbond pleit daarom onder meer voor strengere regels voor de voedingsindustrie en reclamesector.
Daarnaast vindt de Gezinsbond dat ongezonde producten duurder moeten zijn dan gezonde producten. De bond wil daarom een voedsel- of obesitastaks invoeren. De opbrengst wil de Gezinsbond gebruiken voor preventie bij kinderen, jongeren en maatschappelijk kwetsbare gezinnen én om een gezonde levensstijl te promoten.
Bron: Foodlog
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd
BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.
Ter Groene Poorte start met nieuw label FOOD ACADEMY
Op woensdag 1 maart 2023 is in de voedingsschool Ter Groene Poorte de nieuwe FOOD ACADEMY van start gegaan. Met FOOD ACADEMY gaat Ter Groene Poorte opleidingen en masterclasses organiseren die zich specifiek richten op een geïnteresseerd (vak)publiek en foodies die willen bijblijven met trends die vandaag spelen. Ook bedrijven die specifieke opleidingen...
Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen
Consumenten in Nederland worden onvoldoende beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen, zegt voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie presenteert hierover een nieuw rapport dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. In het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ trekt Foodwatch de conclusie dat door...