Belgische Gezinsbond wil ongezond voedsel duurder maken

Uit een uitgebreide enquête door de Vlaamse Gezinsbond onder ruim 2.000 gezinnen uit Vlaanderen en Brussel blijkt dat burgers zich verloren voelen in de 'jungle' van gezondheidsclaims, reclameboodschappen over en ingewikkelde etiketten op levensmiddelen.

De bond stelt dat de overvloed aan vaak misleidende informatie over en reclame voor 'gezonde' voeding het gezinnen niet eenvoudiger maakt om een gezonde maaltijd op tafel te toveren. De Gezinsbond pleit daarom onder meer voor strengere regels voor de voedingsindustrie en reclamesector.

Daarnaast vindt de Gezinsbond dat ongezonde producten duurder moeten zijn dan gezonde producten. De bond wil daarom een voedsel- of obesitastaks invoeren. De opbrengst wil de Gezinsbond gebruiken voor preventie bij kinderen, jongeren en maatschappelijk kwetsbare gezinnen én om een gezonde levensstijl te promoten.

Bron: Foodlog

Lees ook
Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Twee op de drie Nederlanders wil minder snoepen maar 19 procent is hier daadwerkelijk mee bezig. Een reden voor Stichting Week van Snoep Goed om zich in 2022 extra in te zetten voor een gezonder Nederland. Van 17 tot en met 23 januari organiseert de stichting de ‘Week van Snoep Goed’ georganiseerd. Een week lang worden Nederlanders uitgedaagd om ongezonde...

Sancties tegen snoepreclames

Sancties tegen snoepreclames

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.

Booster: nieuwe prijs voor initiatieven om obesitas te verminderen

Booster: nieuwe prijs voor initiatieven om obesitas te verminderen

Food Innovation Hub lanceert Booster, een wedstrijd voor initiatieven om obesitas te verminderen. Er wordt drie keer 30.000 euro weggegeven. Kandidaten kunnen zich tot 1 oktober 2021 aanmelden.