Belgische Test-Aankoop publiceert lijst met bedrieglijke producten

supermarkt-pixabay

De Belgische consumentenbond Test-Aankoop heeft sinds deze week een zogenaamde ‘Pinokkio-lijst’ gepubliceerd op zijn website. Deze lijst, tot op zekere hoogte vergelijkbaar met de verkiezing van het Gouden Windei van foodwatch, geeft aan welke producten de consument bedriegen.

Op dit moment staan er 22 producten op de Wall of Shame die er volgens Test-Aankoop niet voor terugdeinzen om de consument voor de gek te houden. Een tiental van deze producten zijn voedingsmiddelen. Zo zouden de Choco As-koekjes van LU vitamines en calcium bevatten, en bevat de ‘hazelnootpasta’ van Carrefour slechts 2% hazelnoot.

Voor ieder bedrieglijk product heeft Test-Aankoop op een rijtje gezet welke valse claims of misleidende informatie er op de verpakking staat, wat ze eisen en welke stappen ze (gaan) ondernemen om de producten te laten aanpassen. “Sommige fabrikanten kregen reeds een brief van ons in de bus waarin we verzoeken om consumenten niet langer om de tuin te leiden. Afhankelijk van hoe ze reageren, zullen we een klacht neerleggen bij de bevoegde overheidsinstanties,” schrijft Test-Aankoop op zijn website.

Op dit moment zijn er 3 overwinningen behaald waarbij de producent de verpakking heeft aangepast.

Lees ook
Consumentenbond brengt Nutri-Score in de praktijk

Consumentenbond brengt Nutri-Score in de praktijk

De Consumentenbond publiceert vandaag een onderzoek naar de werking van Nutri-Score in de praktijk. Van zeventig ontbijtgranen berekende de bond de voedingswaarde door middel van het Nutri-Scoresysteem. Vooral ontbijtgranen voor kinderen blijken slecht te scoren. Op Het Plein in Den Haag staan ze uitgestald: de ontbijtgranen die de Consumentenbond...

Consumentenbond start initiatief voor verplicht Nutriscore-logo

Consumentenbond start initiatief voor verplicht Nutriscore-logo

De Consumentenbond start samen met zes andere Europese consumentenorganisaties het burgerinitiatief ‘Pro-Nutriscore’. Hiermee pleiten de organisaties voor het verplicht stellen van het Nutriscore-logo op verpakkingen van voedingsmiddelen. Over het in Frankrijk ontwikkelde voedselkeuzelogo Nutriscore wordt in Nederland al een tijdje gediscussieerd....

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

Tien consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben onderzocht hoeveel acrylamide er in ons eten zit. Te veel, concluderen ze. De overkoepelende consumentenorganisatie BEUC adviseert bindende maxima en meer duidelijkheid naar consumenten. In de herfst van 2018 hebben tien consumentenorganisaties, verspreid over Europa, producten...