Ben & Jerry's boycot geeft problemen bij Unilever

Ben & Jerry's_via beeldbank B&J

Beeld: via beeldbank B&J

Het ijsmerk Ben & Jerry's besloot in juni om te stoppen met de verkoop van ijs in de bezette Palestijnse gebieden. Dit zorgt voor problemen bij moederbedrijf Unilever. Verschillende Amerikaanse staten willen vanwege de boycot van Ben & Jerry's hun aandelen verkopen.

 "De staat Florida tolereert geen discrimatie tegen de staat Israël en de bevolking", staat er te lezen op de website van de gouverneur van Florida. Florida heeft evenals Arizona, New Jersey en Texas aangegeven niet meer te beleggen in Unilever. De verwachting is dat er meer staten volgen. 35 Amerikaanse staten hebben wetgeving die een boycot van Israel verbieden. 

De staten hebben Unilever 90 dagen de tijd gegeven om het beleid aan te passen, maar het bedrijf kan weinig doen.  Bij de overname van Ben & Jerry's is afgesproken dat het ijsmerk overname van het ijsmerk eigen keuzes mag maken over maatschappelijke kwesties. En de verkoop van ijs in de bezette Palestijnse gebieden gaat in tegen de waarden van het ijsmerk, meldde Ben & Jerry's zomer 2021.

In een interview met het FD zegt Unilever-bestuurder Hanneke Faber dat Unilever wel in Israël wil blijven. Imn de toekomst zal het voedingsmiddelenconcern een merk niet meer zoveel vrijheid geven. "99% van onze idealen komen overeen, maar die ene procent kan afwijken. Bij geen van onze merken is de besluitvorming zo ingewikkeld. Dus nee, dat gaan we niet meer doen."

Bron: FD

 

Lees ook
Unilever: stabiele cijfers ondanks corona

Unilever: stabiele cijfers ondanks corona

De wereldwijde omzet van Unilever was in 2020 € 50,7 miljard euro. Dat is 2,4% minder dan in 2019, maar onderaan de streep boekte het bedrijf juist 0,8% meer winst: € 6,1 miljard in totaal.

Unilever belooft meer inclusie en toekomstbestendigheid

Unilever belooft meer inclusie en toekomstbestendigheid

Unilever doet diverse toezeggingen ter bevordering van inclusiviteit, een betere toekomstvoorbereiding en een verhoging van de levensstandaard in de waardeketen van het bedrijf.

Bertolli-sauzen naar Enrico-Glasbest

Bertolli-sauzen naar Enrico-Glasbest

Enrico-Glasbest neemt per 4 januari een deel van Bertolli over van Unilever. Het gaat daarbij, naast andere merkrechten onder de Bertolli licentie, om de Europese activiteiten op het gebied van pastasauzen, pesto en mayonaise.