Ben & Jerry’s boycot ijsverkoop in bezette Palestijnse gebieden

Beeld: via beeldbank B&J

IJsproducent Ben & Jerry’s (B&J) maakt in een statement bekend dat het tegen B&J’s normen en waarden ingaat om ijs te verkopen in bezette Palestijnse gebieden. Eind 2022 eindigt het bedrijf daarom de licentieovereenkomst met een lokale Israëlische partner die ijs maakt voor de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem.

De ijsverkoop in Israël stopt niet volledig, maar B&J gaat de boel anders organiseren, zegt het ijsmerk in een statement op benjerry.com. “We delen een update hierover zodra we daar klaar voor zijn”, aldus Ben & Jerry’s.

NOS noemt de aankondiging “een van de meest in het oog springende acties van een groot, internationaal bedrijf tegen de Israëlische politiek om huizen te bouwen in gebieden die zijn veroverd in de oorlog van 1967.” Onder de illegaal bezette Palestijnse gebieden vallen de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem. Correspondent Ties Brock zegt tegen NOS dat het hier niet om ijs gaat, maar om politiek. 

B&J heeft een Israëlische distributeur, die producten van het merk produceert en verspreidt in de bezette regio, laten weten dat de licentieovereenkomst niet vernieuwd wordt nadat deze eind 2022 verloopt. De Israëlische premier Bennett zegt op Twitter dat de boycot niet zal werken. “We zullen er met volle kracht tegen vechten.” In een telefonische reactie aan Unilevers topman Alan Jope, zegt Bennett dat de boycot “ernstige gevolgen zal hebben”. Wat die consequenties zijn, maakt Israël niet bekend.

Palestijnse organisaties reageren juist positief, zo ook de PLO (Palestijnse Bevrijdingsorganisatie). "Wij verwelkomen de beslissing van elk bedrijf om zijn werk en investeringen in Israëlische nederzettingen stop te zetten", zegt woordvoeder Wasel Abu Youssef tegen NOS.

Lees ook
Foodbedrijven trekken zich terug uit Rusland

Foodbedrijven trekken zich terug uit Rusland

Vanwege de oorlog in Oekraïne trekken veel bedrijven zich terug uit Rusland. De afgelopen dagen lieten onder andere Shell, Ikea en Hennes & Maurits weten geen zaken meer te doen in Rusland en de vestigingen te sluiten. Ook verschillende foodbedrijven nemen dit besluit. Een greep uit de media.

Joost Houben start als Vice President Customer Development voor Unilever Nederland

Joost Houben start als Vice President Customer Development voor Unilever Nederland

Joost Houben start per 1 april als Vice President Customer Development voor Unilever Nederland. Hij volgt daarmee Fred van Beek op, die per 1 april start als CEO van de Eijerkamp Retail Groep.

Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Voedselwaakhond foodwatch heeft in verschillende Europese supermarkten de schappen van Knorr bouillonblokjes leeggehaald om consumenten te beschermen tegen gevaarlijke minerale oliën. Foodwatch beschuldigt fabrikant Unilever ervan de producten te blijven verkopen ondanks dat laboratoriumtests een verontreiniging met zogenaamde aromatische minerale oliën...