Bertolli en Lidl genoemd in olijfolieschandaal

Het Italiaanse Openbaar Ministerie stelt een onderzoek in naar zeven producenten van olijfolie, waaronder deOleo (fabrikant van Bertolli) en Lidl (merk Primadonna). Ze worden verdacht van fraude omdat ze ‘gewone’ olijfolie als duurdere 'extra vergine' op de markt zouden hebben gebracht. Diverse merken worden ook in Nederland verkocht.

Het onderzoek wordt ingesteld naar aanleiding van een olijfolietest van het Italiaanse tijdschrift il Test. Daarbij kwam na onderzoek naar voren dat negen van de twintig geteste flessen geen extra vergine olijfolie bevatten, terwijl dit wel op het etiket vermeld staat.

Duurdere olijfolie

‘Extra vergine’ olijfolie wordt gehaald uit de eerste en koude pers. Het is een aanduiding voor de zuiverheid van de olijfolie. Het is dan ook gemiddeld 35 procent duurder dan gewone ‘vergine’ olijfolie.

Behalve Bertolli en Primadonna zaten ook de merken Antica Badia, Carapelli, Pietro Coricelli, Sasso, Santa Sabina in de test. Waarschijnlijk neemt het OM in Turijn ook de fabrikanten van deze merken mee in het onderzoek.

Ook in Nederland?

Een aantal van deze olijfoliemerken staat ook in Nederland in het winkelschap. De NVWA laat weten het onderzoek van de Italiaanse Justitie af te wachten.

Lees ook:

 
Lees ook
Etiketeisen pluimveevlees veranderen

Etiketeisen pluimveevlees veranderen

De etiketeisen voor koelvers pluimveevlees gaan veranderen. Vanaf 1 januari 2023 zijn verkopers verplicht om een kader met icoontjes en begeleidende tekst op het etiket te plaatsen om consumenten te wijzen op het belang van hygiëne bij het bewaren en bereiden van pluimveevlees.

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren