Best gewaardeerde Out of Home Formules 2018

EVMI_Out of Home Formule 2018_Hutten

Julia’s, Bagels & Beans, Spar en Hutten zijn de best gewaardeerde Out of Home Formules 2018. Dat blijkt uit de achtste editie van het jaarlijkse GfK Formule Rapport. Out of Home is een onderzoek naar gastwaardering van foodservice formules, onderverdeeld in segmenten Fastservice, Coffee & Lunch, On the Move en At Work.

Out of Home Formules 2018

Dit consumentenonderzoek vond plaats in mei 2018 en betrof 10.426 bezoeken aan in totaal 67 foodservice formules. De klanten keken naar de zogenaamde '7 Gs': gemak, gastvrij, goedkoop, genieten, gezond, goed geweten en goed verhaal.

Fastservice

In het segment Fastservide kreeg Julia’s de beste waardering. Gasten beoordeelden deze formule een 6,9. Vooral op de aspecten gezond en genieten scoorde Julia’s hoog. Kwalitaria behaalde de tweede positie en Family de derde. "Het segment fastservice blijft maar groeien en biedt hierdoor ruimte voor steeds meer locaties van bestaande en nieuwe formules”, aldus Bas van Eekelen, Business Development Manager Foodretail & Foodservice bij GfK.

Coffee & Lunch

Bagels & Beans behaalde met een 7,4 de hoogste waardering binnen het segment Coffee & Lunch. De organisatie scoorde goed op gezond, genieten, gastvrij, geweten en goed verhaal. Bagels & Beans introduceerde zelf de achtste G, de G van geluk. De op één na hoogste waardering was voor Vlaamsch Broodhuys, gevolgd door HEMA.

"Hoewel formules binnen het segment Coffee & Lunch misschien relatief meer mogelijkheden hebben om tot een onderscheidende positionering te komen, zijn het met name de vele lokale horecaconcepten die het lastig maken om schaalgrootte te realiseren. Alles draait om behoud van een eigen unieke identiteit, geholpen door mooie producten en ultieme gastvrijheid aldus Van Eekelen.

On the Move

Spar kreeg de hoogste waardering in het segment On the Move, gevolgd door AH to go en BP. Spar onderscheidde zich volgens haar klanten vooral op het gebied van gezond, genieten en gastvrij. Van Eekelen: "Afgelopen jaar is er ontzettend veel gebeurd binnen dit segment. Met name foodretail formules zoals Spar deden hun intrede langs de weg, op het station en in de binnenstad. Dit terwijl de gevestigde formules vaak al voor een strategisch vraagstuk stonden in relatie tot bijvoorbeeld alternatieve brandstoffen en overheidsbeleid.”

At Work

Hutten ontving voor de vierde keer de beste waardering binnen het segment ‘At Work’. Met name de hoge waardering voor gezond en gastvrij waren bepalend. Albron en Vermaat bezetten de tweede en derde plaats. “At Work blijft een boeiend segment als het gaat om de transitie van gesubsidieerde naar commerciële samenwerkingsmodellen. Niet eenvoudig maar inmiddels is voor diverse organisaties binnen dit segment het gemeengoed waar bovendien op het gebied van verantwoord ondernemen mooie stappen worden gezet” aldus Van Eekelen.

 
Lees ook
Duurzaamheid belangrijk voor 'Beste Chocoladeschap'

Duurzaamheid belangrijk voor 'Beste Chocoladeschap'

Jaarlijks komt het GfK chocolade zomerrapport van Nestlé uit. Het rapport keek dit jaar voor het eerst naar duurzaamheid. De titel 'Beste chocoladeschap' gaat voor de zesde keer naar Albert Heijn.  Het eindcijfer van het chocoladeschap is nagenoeg even positief als vorig jaar (7.08 in plaats van 7.09). Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6.000 huishoudens....

Verboden chemisch gebleekte tarwe uit de schappen na actie Foodwatch

Verboden chemisch gebleekte tarwe uit de schappen na actie Foodwatch

Winkelketens Jumbo, Spar, Hoogvliet en Jamin hebben na een waarschuwing van foodwatch verschillende producten uit hun assortiment gehaald waarin chemisch gebleekt tarwemeel en bloem is verwerkt. Het gaat om Amerikaanse bakproducten, macaroni en koekjes. Toezicht Het gebruik van chemisch gebleekt bloem en meel in voeding is verboden in de EU. Foodwatch...

Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd

Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd

Het aantal Fairtrade kopende huishoudens is in de afgelopen tien jaar bijna verdrievoudigd. Van 24 procent in 2007 naar 69 procent in 2016. Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere Fairtrade producten per jaar, zo blijkt uit onderzoek van GfK. Meer Fairtrade producten Consumenten kopen frequenter en besteden meer geld aan Fairtrade producten....