Bestedingen duurzaam opnieuw omhoog

15 november 2016

Consumenten hebben vorig jaar voor het zesde jaar op rij meer aan duurzame producten besteed. In 2015 werd 12 procent meer duurzaam verkocht. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2015 van Wageningen Economic Research (voorheen het LEI).

Grootste relatieve stijgers waren de productgroepen Brood, granen, koek en gebak (+46 procent) en drank (+31 procent). Absoluut gezien was de grootste stijger de productgroep Vlees en vleeswaren.

De groepen met het hoogste marktaandeel zijn duurzame eieren (45 procent van het totaalaanbod aan eieren) en vis (+41 procent).

Afzetkanalen

Supermarkten, horeca, catering, zorginstellingen, onderweg, recreatie en speciaalzaken voor duurzame voeding zijn de belangrijke afzetkanalen voor duurzame voeding in Nederland. Daarnaast verkopen boerenmarkten, internetverkopen, boerderijwinkels de producten.

De bestedingen aan duurzaam voedsel in supermarkten zijn tussen 2014 en 2015 met 16 procent gestegen naar bijna 1,8 miljard euro. Buitenhuis werd aan duurzaam voedsel voor 885 miljoen euro besteed (+10 procent). In speciaalzaken voor duurzame voeding bleven deze bestedingen vrijwel gelijk op 338 miljoen euro.

Vlees en vleeswaren

In 2015 zijn supermarkten verder gaan inzetten op een breder duurzaam productassortiment, meldt de Monitor. De 16 procent omzetgroei bij supermarkten werd absoluut vooral gerealiseerd in de productgroep Vlees en vleeswaren (+64 miljoen euro). Hier zit ook de grootste omzet binnen duurzaam voedsel. Er is significant meer vlees met keurmerken Beter Leven (+21 procent) en Biologisch (+29 procent) verkocht.

Brood, koek, gebak

De grootste procentuele stijger is Brood, granen, koek en gebak (+46 procent) door een stijging van omzetten aan biologische (+64 procent) en UTZ Certified (+23 procent) producten in deze groep.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?