Beter eten begint in Brabant

Brabant European Region of Food

Dit jaar dragen de provincie Noord-Brabant en het Ierse Galway de titel European Region of Gastronomy 2018. Deze titel werd 1 maart gevierd in de Cultuurfabriek van Veghel. Trendwatcher en co-founder/hoofdredacteur Food Inspiration Magazine, Hans Steenbergen over de bijeenkomst: “De koudste dag van het jaar, maar toch en heel warm moment.”

European Region of Gastronomy is een project dat wil bijdragen aan een betere kwaliteit van leven in Europese regio’s door aandacht te besteden aan voedselculturen, gezondheid en ontwikkelingen in duurzaamheid en gastronomische innovatie. Om kennis te vergroten wisselen de gekozen regio’s informatie aan elkaar uit via het Platform of European Region.

Het was een ochtendvullend programma met verschillende sprekers. Hans Steenbergen mocht de bijeenkomst aftrappen. “We zijn op zoek naar ideeën om ons voedselsysteem gezonder en duurzamer te maken door een verbinding tussen boer en bord, maar ook wetenschappers, burgers en ondernemers.”

Lian Duif, programmamanager European Region of Gastronomy 2018 vertelt dat het project uit twee programmalijnen bestaat. De eerste is innovatie en is gekoppeld aan tien thema’s. Onder de noemer We Are Food gaan ondernemers, kennisinstellingen, studenten, zorgprofessionals, studenten, chefs en foodexperts tien maanden aan de slag met één actueel en innovatief thema.

De volgende tien thema’s zijn gekozen voor het komende jaar:

  • Samen tegen verspilling
  • Producten van Brabantse bodem op de kaart
  • Minder diabetes 2 door beter eten
  • De gezonde school
  • Nieuwe manieren van voedselproductie
  • Samen voedsel produceren
  • Een gezonde leefstijl in communities
  • Startende bedrijven in data en food
  • Zelfredzaamheid van ouderen
  • Brabantse Gastvrijheid

Robbert Jan Marringa, projectleider innovatieprogramma We Are Food verteld hoe de thema’s tot stand zijn gekomen: “In plaats van bovenaf zijn de ideeën gekomen van onderaf, gekozen door mensen met een passie. Zij zijn bepalend zijn voor de provincie”, aldus Robbert Jan.

Het tweede programmalijn is de gastronomie, ofwel de Brabantse gezelligheid. Met de campagne Brabant Celebrates Food wil de provincie zich nationaal en internationaal als dé gastvrije en gastronomische regio op de kaart zetten.

European Region of Gastronomy 2018 hoopt dat innovaties die het komende jaar ontwikkeld worden, daarna worden voortgezet. “Geen totale omslag in de voedingsindustrie maar doorontwikkeling”, aldus Kees van Rooij, Burgemeester Meierijstad en bestuurslid Agrifood Capital

Het thema van de maand maart is voedselverspilling. Aan dit thema zijn verschillende activiteiten gekoppeld zoals de open dag van de Verspillingsfabriek op 18 maart.

Meer informatie over het programma of over de activiteiten: www.wearefood.nl

Lees ook

Brabant, European Region Gastronomy 2018, van start (2 maart 2018)

Lees ook
Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Naar duurzaam en gezond voedsel In 2019 gaf de EAT-Lancet-commissie aan dat er radicale veranderingen nodig zijn om een wereldbevolking van 10 miljard mensen in 2050 duurzaam en gezond te kunnen voeden. Het driejarig onderzoek door 37 vooraanstaande voedselexperts uit 16 landen geeft aan dat ‘business as usual’ geen optie is. Concreet...

Eerlijke prijs voor vlees

Eerlijke prijs voor vlees

Nederlanders betalen te weinig voor vlees. Dat is de stelling van TAPPC. Deze coalitie pleit voor een 'eerlijke' prijs voor vlees waarin ook de maatschappelijke kosten zijn meegerekend. Minister Carola Schouten staat hier voor open. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...