Beter leven keurmerk blijft groeien

22 oktober 2019
Foto: Dierenbescherming

Het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming blijft groeien. Dat blijkt uit de jaarcijfers die 22 oktober werden gepubliceerd. Het betekent volgens de organisatie dat boeren hun dieren steeds diervriendelijker houden. De Dierenbescherming verwacht in 2020 uit te komen op 40 miljoen dieren die per jaar volgens de criteria van het keurmerk worden gehouden.

Dit komt neer op een verdubbeling in nog geen vijf jaar tijd. “Dat is heel mooi, maar we moeten ons goed realiseren dat nog altijd 92 procent van de dieren in de vee-industrie niet vallen onder de betere leefomstandigheden van ons sterrensysteem”, stelt directeur Co’tje Admiraal van de Dierenbescherming. Ze vraagt de consument om als ze vlees eten te kiezen voor vlees met het Beter Leven-keurmerk. Deze week is het de jaarlijkse Beter Leven week om aandacht te vragen voor dit keurmerk.

Huismerkkip minder diervriendelijk

Vooral bij verse kipproducten is volgens de Dierenbescherming winst te halen. Vrijwel iedere supermarkt verkoopt een eigen ‘huismerkkip’. Die is iets goedkoper dan de kippen met een ster van het Beter Leven keurmerk, maar beduidend minder diervriendelijk geproduceerd. In een recent verschenen rapport waarin alle verkrijgbare kippen objectief werden vergeleken op dierenwelzijn, bevestigt de Universiteit van Wageningen dat kippen onder het Beter Leven keurmerk diervriendelijker zijn geproduceerd. Dat geldt uiteraard voor de kip met drie sterren, maar ook voor kip met één ster in vergelijking met de huismerkkip. Ze hebben bij één ster al meer ruimte, een overdekte uitloop naar buiten en kunnen daardoor beter hun natuurlijk gedrag laten zien.

Melk en yoghurt met Beter Leven sterren

Consumenten kunnen nu ook overstappen op zuivel met één ster van het Beter Leven keurmerk, verkrijgbaar bij Jumbo. Het is een proefproject om de melkveehouderij dier- en milieuvriendelijker te maken. Hierbij kan 80 procent van de koeien tegelijkertijd eten, hebben de dieren meer ruimte in het looppad en een eigen ligplaats in de stal. Ook is er veel meer aandacht voor het welzijn van kalfjes.

Of de proef met de zuivel slaagt is afhankelijk van de consument. Koopt hij de één ster Beter Leven melk en -yoghurt niet, dan hebben zeven melkveehouders investeringen gedaan die ze niet kunnen terugverdienen. “Wat dat betreft zou voor de consument niet langer de prijs leidend moeten zijn, maar het dierenwelzijn. Niet voor niets luidt de slogan van deze campagne: Beter Leven? Check ’t label even”, besluit Co’tje Admiraal. 

Dit artikel verscheen eerder op: Vleesmagazine

Altijd op de hoogte blijven?