Beter Leven Week van start

beterLeven315

Van 20 tot en met 26 oktober wordt voor de tweede keer de Beter Leven week gehouden. Doel is de bekendheid van het Beter Leven keurmerk onder het winkelend publiek te vergroten.

Tijdens de Beter Leven week zetten deelnemende boeren, supermarkten en fabrikanten hun diervriendelijke producten in de etalage. Het Beter Leven keurmerk is te vinden op verpakkingen van vlees, kip en eieren die diervriendelijker zijn geproduceerd.

Het keurmerk kent varianten met 1, 2 of 3 sterren. Hoe meer verbeteringen een veehouder aanbrengt voor zijn dieren, hoe meer sterren zijn product krijgt. Het gaat daarbij om leefruimte, frisse lucht, afleidingsmateriaal en transport van dieren.

Gestegen

De Dierenbescherming stelt op basis van cijfers over deelnemende bedrijven en recente omzetcijfers vast dat het Beter Leven keurmerk (BLk) steeds meer voet aan de grond krijgt bij supermarkten en producenten. Sinds 2010 is het aantal deelnemende boeren gestegen met 45 procent gestegen. er zijn inmiddels meer dan duizend veehouderijen die dieren houden volgens de criteria van het sterrensysteem.

Lees ook:

Steeds meer bedrijven over op Beter Leven-vlees (23 april 2014)

Controle Beter Leven laat te wensen over (12 september 2013)

Lees ook
LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen.

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...