BEUC: Voedseletikettering moet campagnethema zijn voor Europese verkiezingen

Nutriscore

De Europese consumentenorganisatie BEUC dringt er bij beleidsmakers op aan tijdens de Europese verkiezingscampagnes ook aandacht te besteden aan voedseletiketten, meldt FoodNavigator. Voedingslabels moeten ‘de gezonde keuze de makkelijke keuze maken’ voor consumenten teneinde de obesitasepidemie een halt toe te roepen. 

Door de Foodlog-redactie 

Consumenten nemen hun aankoopbeslissingen in een paar seconden. Daarom moet het voor consumenten in een oogopslag duidelijk zijn welke producten gezond zijn, vindt BEUC. De huidige etikettering bestaat uit moeilijk te interpreteren informatie op de achterkant van voedselverpakkingen. Een front-of-pack label (FOP) met kleurcodering, zoals het voedselstoplicht NutriScore, helpt consumenten beter om de voedingswaarde van voedselproducten te bepalen. 

Volgens BEUC zijn de aankomende Europese verkiezingen bepalend. De nieuwe beleidsmakers bepalen namelijk de toekomstige koers van de EU. De consumentenorganisatie roept politieke partijen daarom op om van consumentenkwesties, zoals voedingslabels, een belangrijk campagnethema te maken. 

Edit: Op EVMI schreven we vorige maand dat ze in België al een stapje verder zijn met de invoering van een voedselkeuzelogo. De NutriScore werd daar gepromoot onder voedingsmiddelenproducenten.

 

Lees ook
Albert Heijn test Nutri-Score online

Albert Heijn test Nutri-Score online

Dat meldt Albert Heijn vandaag in een persbericht. De supermarktformule start vandaag een proef waarbij het logo op circa 2.000 producten op de website wordt afgebeeld.

AH, Danone en Nestlé steunen oproep om Nutri-Score te verplichten

AH, Danone en Nestlé steunen oproep om Nutri-Score te verplichten

Een groep van 40 consumentenorganisaties, academici en voedingsmiddelenbedrijven roept de EU op om het voedselkeuzelogo Nutri-Score verplicht te maken. In het licht van de coronacrisis is het belang van gezonde voeding duidelijker dan ooit, suggereren de partijen in een open brief aan de Europese Commissie. Onder meer Albert Heijn, Danone en Nestlé...

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Vegetarische ‘vleeswaren’ zijn te zout om ze gezond te noemen. Wel bevatten ze minder verzadigd vet dan de broertjes van vlees.Aan de hand van de berekende Nutri-Score onderzocht de Consumentenbond 33 soorten vegetarisch broodbeleg en vergeleek ze met de tegenhangers van vlees. De samenstelling van vegetarische kipfilet, ham, salami,...