Beurswaarde Beyond Meat onderuit door aankondiging McPlant

Beyond Meat burger_pixabay

Foto: Pixabay

McDonald's brengt met ingang van volgend jaar een eigen lijn vleesvervangers onder de naam McPlant. Het eerste vleesvrije product wordt een McPlant-burger, daarna volgen ook plantaardige kipstukjes en ontbijtbroodjes.

"McPlant komt er exclusief voor en door McDonald's," zei topman Ian Borden maandag in gesprek met investeerders. De McPlant-burger "heeft onze iconische smaak in een 'zet-er-je-tanden-in (en-veeg-je-kin-af)-achtig broodje", klonk het. Maar meer ophef dan de smaak of naam wekte de suggestie dat McDonald's zelfstandig achter de schermen de eigen vleesvervangerlijn zou hebben ontwikkeld.

Vleesvervangers maken is geen sinecure, schrijft het Financieele Dagblad. "overal ter wereld studeren bedrijven op het nabootsen van de smaak, geur en textuur van nepvlees." Vleesvervangerproducenten als Impossible Foods en Beyond Meat zijn de laatste jaren publiekslievelingen op de beurs en fastfoodketens staan in de rij om met ze samen te werken. Ook McDonald's deed, weliswaar schoorvoetend, wat pilots met vegetarische en vegan burgers.

Dat McDonald's zelf aan de slag zou zijn gegaan, sloeg dan ook in als een bom. De beurskoers van marktleider in analoog vlees Beyond Meat kelderde met meer dan 9%. De handel in het aandeel werd even stilgelegd. Een paar uur later liet Beyond Meat aan CNBC weten wél betrokken te zijn geweest bij de McPlant-burger. Hoe precies, bleef onduidelijk. De koers krabbelde weer wat op.

Foodlog

Lees ook
Vegan supermarkt geopend in Amsterdam

Vegan supermarkt geopend in Amsterdam

Vorige week heeft Vegan Fresco haar deuren geopend. De nieuwe supermarkt in Amsterdam biedt een volledig veganisttisch assortiment aan.

Beyond Meat en PepsiCo ontwikkelen plantaardige snacks

Beyond Meat en PepsiCo ontwikkelen plantaardige snacks

The PLANeT Partnerschip is de nieuwe joint venture van Beyond Meat en PepsiCo. De Amerikaanse bedrijven gaan innovatieve plantaardige snacks en dranken ontwikkelen, maken en verkopen.

Schouten Europe introduceert plantaardige tonijn

Schouten Europe introduceert plantaardige tonijn

Schouten Europe B.V. brengt TuNo op de markt. Met deze volledig plantaardige tonijn betreedt het Nederlandse familiebedrijf voor het eerst de markt van visvervangers.