Beweeglabels beïnvloeden je koop- en eetkeuze

chocolade-reep-pexels

Onderzoek door de Engelse universiteit van Loughborough laat zien dat consumenten minder calorieën eten als er beweeglabels op de etiketten van voedingsmiddelen staan.

Beweeglabels maken etiketten begrijpelijker en laten in een oogopslag zien hoeveel je moet bewegen om een blikje frisdrank of een reep chocolade te verbranden. Calorieën vergelijken met bewegen heet Physical Activity Calorie Equivalent-labelen, oftewel PACE-labelen.

De onderzoekers verzamelden 15 onderzoeken in een overzichtsstudie. In die onderzoeken vergeleken ze het effect van PACE-labels met producten zonder label en producten waarop alleen de calorieën werden vermeld.

Het blijkt dat mensen sneller kiezen voor een product met minder calorieën als dat een PACE-label draagt. Gemiddeld aten ze hierdoor 80 calorieën minder per dag. De onderzoekers zeggen dat alle beetjes helpen en dat PACE-labels mensen kunnen helpen om minder dik te worden.

Volgens de populair-wetenschappelijke website EOS is het aannemelijk dat PACE-labelen etiketten begrijpelijker maakt. Of je er echt door vermagert, toont de overzichtsstudie niet aan. Bovendien is beweegadvies persoonsafhankelijk terwijl PACE-labelen uitgaat van gemiddelde statistieken.

Beeld: Pexels

Foodlog

Lees ook
Maximum chloraatgehalte in zuigelingen- en peutervoeding

Maximum chloraatgehalte in zuigelingen- en peutervoeding

Het Bureau Risicobeoordeling & Onderzoek (BuRO, onderdeel van de NVWA) brengt advies uit over een maximaal chloraatgehalte in zuigelingen- en peutervoeding van 0,01 mg/kg. BuRO wil met de sector in gesprek om de chloraatgehalten in voeding voor deze doelgroep te verlagen.

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat een derde van de Europese consumenten in het afgelopen jaar meer geïnteresseerd is geraakt in het leren over de invloed van voeding op hun gezondheid. Bijna drie kwart is bovendien bereid meer te betalen voor duurzame voedingsproducten.

Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

Tijdens het tweede matchmaking event van Brave New Food op 14 oktober vonden ruim 200 gesprekken plaats tussen gevestigde food-bedrijven en innovatieve start-ups. Thema was Healthy Food Solutions.