ABN AMRO: Bewuste consument dwingt foodbedrijven tot circulair ondernemen

ABN AMRO

Als Nederland haar ambitie van een volledig circulaire economie in 2050 wil waarmaken, moeten duizenden kleine en grote bedrijven in de foodsector omschakelen naar een nieuw businessmodel. Dit stelt ABN AMRO in het rapport ‘Food: van afval naar product’. De bank ondersteunt foodbedrijven die de stap naar een circulair businessmodel maken met nieuwe financieringsmodellen.

Deze modellen zijn een onderdeel van ABN AMRO’s ambitie om in 2020 in alle sectoren vanuit minimaal 100 deals één miljard euro aan circulaire bedrijfsmiddelen te hebben gefinancierd waarmee één miljoen ton CO2-uitstoot wordt bespaard.

Circulaire economie

De nieuwe verdienmodellen die uit de circulaire economie voortkomen, zorgen voor grote verschuivingen in verschillende sectoren. De economische betekenis van de zakelijke dienstverlening en IT groeit explosief, terwijl die van tastbare activa geleidelijk kleiner wordt. Dit zorgt er ook voor dat een verschuiving van ‘bezit’ naar ‘gebruik’ op gang komt. ABN AMRO verwacht dat de opbrengsten van productverkoop teruglopen, terwijl leaseconstructies, betalen op basis van gebruik, output en aftersales services juist zullen bijdragen aan winstgevende groei. Dat heeft voor alle sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven gevolgen.

Food: van afval naar product

Met de overgang van een lineaire naar een circulaire voedselketen wordt de afhankelijkheid en het gebruik van schaarse grondstoffen kleiner. Daarom zoeken steeds meer foodbedrijven nieuwe oplossingen voor hun behoeften aan grondstoffen. De versnelling van technologische ontwikkelingen biedt hiervoor mogelijkheden.

Zo kunnen grondstoffen worden hergebruikt in nieuwe producten: van brood gebakken met reststromen uit het bierbrouwproces tot soep van oesterzwammen geteeld op koffiedik uit kantoorautomaten. Dankzij informatiesystemen en samenwerking binnen en buiten ketens ontstaat steeds beter inzicht in reststromen. Nauwe samenwerking, informatievoorziening, ketenregie en schaalbaarheid zijn hierbij volgens ABN AMRO succesvoorwaarden.

Verschuiving naar ketenfinanciering

ABN AMRO financiert nu veelal op zichzelf staande foodbedrijven, maar verwacht in de toekomst een verschuiving naar ketenfinancieringen. Dit wordt gedreven door de circulaire economie en vraagt om een andere visie op financieringsmodellen. Hierbij is het noodzakelijk inzicht te hebben in nieuwe verdienmodellen en de financiële prestaties in de foodketen: van grondstoffenleverancier tot eindgebruiker. Foodbedrijven en de financiële sector kunnen elkaar versterken door kennis en kunde te delen.

“Consumenten willen steeds vaker weten wat er op hun bord ligt. In hun ogen weegt de milieu-impact van een product steeds zwaarder. Dit betekent dat foodproducenten een wezenlijk verschil kunnen maken door duidelijk aan te geven wat de ecologische voetafdruk van hun producten is. Hierop zal de foodondernemer zijn bedrijfsvoering moeten aanpassen”, zegt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. “Bij de inzet van financieringsvormen kijken we in hoeverre bedrijven hierop inspelen door gebruik te maken van circulaire bedrijfsmodellen.”

Lees ook:

 
Lees ook
ABN Amro: Door corona veranderd uitgavepatroon houdt aan

ABN Amro: Door corona veranderd uitgavepatroon houdt aan

De coronacrisis zorgde voor een tweedeling in de sector food. De verkoop van producten voor de thuisconsumptie steeg sterk, de verkoop van producten voor sociale gelegenheden, horeca en buiten-de-deur-consumptie daalde sterk. ABN Amro verwacht dat deze tweedeling nog een tijd aanhoudt. Pas na 2021 kan herstel volgen.

Hoe maken we voedsel nog duurzamer en gezonder?

Hoe maken we voedsel nog duurzamer en gezonder?

Ons voedsel zit steeds slimmer in elkaar. Dierlijke eiwitten worden vervangen door plantaardige, suikers door laagcalorische zoetstoffen en kunstmatige smaakstoffen door natuurlijke alternatieven. Welke innovatieve, functionele ingrediënten maken on voedsel in de toekomst nog lekkerder en gezonder? En welke andere innovaties kunnen ons voedsel transformeren...

Redactiestage bij onze Foodvakbladen

Redactiestage bij onze Foodvakbladen

Wij zoeken een nieuwe stagiair(e)! Kom jij ons team versterken? Je gaat aan de slag voor de websites, social media en de bladen. Je schrijft nieuwsberichten, artikelen, maakt vlogs, bezoekt congressen en beurzen en gaat op reportage.