ABN AMRO: Bewuste consument dwingt foodbedrijven tot circulair ondernemen

ABN AMRO

Als Nederland haar ambitie van een volledig circulaire economie in 2050 wil waarmaken, moeten duizenden kleine en grote bedrijven in de foodsector omschakelen naar een nieuw businessmodel. Dit stelt ABN AMRO in het rapport ‘Food: van afval naar product’. De bank ondersteunt foodbedrijven die de stap naar een circulair businessmodel maken met nieuwe financieringsmodellen.

Deze modellen zijn een onderdeel van ABN AMRO’s ambitie om in 2020 in alle sectoren vanuit minimaal 100 deals één miljard euro aan circulaire bedrijfsmiddelen te hebben gefinancierd waarmee één miljoen ton CO2-uitstoot wordt bespaard.

Circulaire economie

De nieuwe verdienmodellen die uit de circulaire economie voortkomen, zorgen voor grote verschuivingen in verschillende sectoren. De economische betekenis van de zakelijke dienstverlening en IT groeit explosief, terwijl die van tastbare activa geleidelijk kleiner wordt. Dit zorgt er ook voor dat een verschuiving van ‘bezit’ naar ‘gebruik’ op gang komt. ABN AMRO verwacht dat de opbrengsten van productverkoop teruglopen, terwijl leaseconstructies, betalen op basis van gebruik, output en aftersales services juist zullen bijdragen aan winstgevende groei. Dat heeft voor alle sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven gevolgen.

Food: van afval naar product

Met de overgang van een lineaire naar een circulaire voedselketen wordt de afhankelijkheid en het gebruik van schaarse grondstoffen kleiner. Daarom zoeken steeds meer foodbedrijven nieuwe oplossingen voor hun behoeften aan grondstoffen. De versnelling van technologische ontwikkelingen biedt hiervoor mogelijkheden.

Zo kunnen grondstoffen worden hergebruikt in nieuwe producten: van brood gebakken met reststromen uit het bierbrouwproces tot soep van oesterzwammen geteeld op koffiedik uit kantoorautomaten. Dankzij informatiesystemen en samenwerking binnen en buiten ketens ontstaat steeds beter inzicht in reststromen. Nauwe samenwerking, informatievoorziening, ketenregie en schaalbaarheid zijn hierbij volgens ABN AMRO succesvoorwaarden.

Verschuiving naar ketenfinanciering

ABN AMRO financiert nu veelal op zichzelf staande foodbedrijven, maar verwacht in de toekomst een verschuiving naar ketenfinancieringen. Dit wordt gedreven door de circulaire economie en vraagt om een andere visie op financieringsmodellen. Hierbij is het noodzakelijk inzicht te hebben in nieuwe verdienmodellen en de financiële prestaties in de foodketen: van grondstoffenleverancier tot eindgebruiker. Foodbedrijven en de financiële sector kunnen elkaar versterken door kennis en kunde te delen.

“Consumenten willen steeds vaker weten wat er op hun bord ligt. In hun ogen weegt de milieu-impact van een product steeds zwaarder. Dit betekent dat foodproducenten een wezenlijk verschil kunnen maken door duidelijk aan te geven wat de ecologische voetafdruk van hun producten is. Hierop zal de foodondernemer zijn bedrijfsvoering moeten aanpassen”, zegt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. “Bij de inzet van financieringsvormen kijken we in hoeverre bedrijven hierop inspelen door gebruik te maken van circulaire bedrijfsmodellen.”

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Voedingmiddelensindustrie in de media | Week 7-2023

Voedingmiddelensindustrie in de media | Week 7-2023

De jaarcijfers van Unilever, analyse van de suikermarkt en voedingsconcern Nestlé voor de rechtbank. Wat lazen we de afgelopen week over de voedingsmiddelenindustrie? Een greep uit de media.

Food Technology: Circulaire ingrediënten, hoe doen we dat?

Food Technology: Circulaire ingrediënten, hoe doen we dat?

Om beter om te gaan met de aarde, moeten we ook anders omgaan met reststromen die vrijkomen in de voedselproductie. Hoe gaat zoiets in zijn werk? Daarover vertelt Harold Bink van PeelPioneers tijdens foodvakbeurs Food Technology.

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

In 2022 zagen voedingsspeciaalzaken en supermarkten hun verkopen dalen. Oorzaken zijn onder andere de heropening van de horeca en de huidige recessie. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 voortzet.