Bezorging wint van zelf koken

bezorging wint van zelf koken

Jongere generaties kiezen in vergelijking met twee jaar geleden steeds vaker voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Ze grijpen daarmee steeds vaker naar de ultra-gemaksoplossing. Dat blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2021, ‘Hoe de crisis consumentengedrag verandert’, die medio november verschijnt.

De FSIN Foodshopper Monitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) naar consumentengedrag. In de editie 2021 die medio november is gepubliceerd, worden ruim 6.000 Nederlandse consumenten bevraagd op hun consumptiegedrag. Deze consumenten zijn verdeeld in vier generaties (Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers).

Kiezen voor gemak

Alle kookboeken en kookprogramma’s ten spijt, hebben Nederlanders in vergelijking met 2018 steeds vaker geen zin om te koken. Bovendien gaan steeds minder Nederlanders alsnog aan het fornuis staan als ze geen zin hebben om te koken. We kiezen vaker voor gemak. Alle generaties geven sneller toe aan een gemaksoplossing dan twee jaar geleden. Wel verschillen de gekozen oplossingen bij geen zin om te koken per generatie. Voor Millennials en Generatie Z is een maaltijd laten bezorgen het meest genoemde alternatief wanneer ze geen zin hebben om te koken. In 2018 was dat ‘ik kook alsnog’.

Functionele gemaksoplossing

De oudere generaties, Generatie X en Babyboomers, kiezen veel vaker voor traditionele gemaksoplossingen. Ze zoeken een functionele oplossing voor het avondeten, zoals een kant-en-klaarmaaltijd, brood, of restjes uit de vriezer. Een ander opvallend resultaat is dat Babyboomers - die het vaakst zin hebben om te koken - wanneer ze geen zin hebben veel minder dan andere generaties geneigd zijn alsnog te koken. Babyboomers kiezen dan het vaakst voor een functionele gemaksoplossing.

Over de FSIN FoodShopper Monitor

De FSIN FoodShopper Monitor is een jaarlijks onderzoek van het FSIN onder Nederlandse foodconsumenten. Voor de FSIN FoodShopper Monitor 2021 is een representatief marktonderzoek verricht onder 6.465 Nederlanders in de leeftijd van 18-74 jaar, verdeeld in vier generaties: Generatie Z (18-24 jaar) Millennials (25-40 jaar), Generatie X (41-54 jaar), Babyboomers (55-74 jaar).

Het FoodShopperonderzoek is gekaderd in drie belangrijke thema’s: financiën, gemak en genieten. Nederlanders hebben (noodgedwongen) nieuwe vormen van gemak en genieten ontdekt in deze crisistijd. Zijn consumentenbehoeftes fundamenteel veranderd, of keert de foodshopper na corona weer terug naar zijn oude consumptiepatroon? Waar wil hij zijn geld dan aan uitgeven?

Gemak en genieten

Uit het onderzoek blijkt dat de thema’s gemak en genieten door corona niet aan belang ingeboet hebben. De manier waarop consumenten deze behoeftes invullen, is echter wel veranderd. Zo werd buitenshuis genieten noodgedwongen thuis genieten, in allerlei vormen. Delivery is plotsklaps de meestgenoemde oplossing voor Generatie Z en de Millennials die geen zin hebben om te koken. Ouderen kiezen meer traditionele gemaksalternatieven dan jongeren

 Bron: FSIN

Meer over
Lees ook
Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederlanders, en dan met name volwassenen tussen 18 en 40 jaar, eten steeds vaker kant-en-klaar of thuisbezorgde maaltijden. Mensen ervaren tijdnood, hebben vaker geen zin om te koken, maar vinden gezond en lekker eten wel belangrijk.

Inga Blokker nieuwe directeur van FSIN

Inga Blokker nieuwe directeur van FSIN

FoodService Instituut Nederlands (FSIN), het grootste voedsel kennisinstituut van Nederland, heeft per 1 mei een nieuwe directeur. Inga Blokker volgt Jan-Willem Grievink op, die met pensioen gaat.

Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

In 2020 groeide de totale deliverymarkt - denk aan maaltijddelivery en boodschappenbezorging - met 43% ten opzichte van 2019. Dat meldt foodbranche-vereniging FoodService Instituut Nederland (FSIN). De deliveryspelers zijn inmiddels goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken.