Bezorging wint van zelf koken

bezorging wint van zelf koken

Jongere generaties kiezen in vergelijking met twee jaar geleden steeds vaker voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Ze grijpen daarmee steeds vaker naar de ultra-gemaksoplossing. Dat blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2021, ‘Hoe de crisis consumentengedrag verandert’, die medio november verschijnt.

De FSIN Foodshopper Monitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) naar consumentengedrag. In de editie 2021 die medio november is gepubliceerd, worden ruim 6.000 Nederlandse consumenten bevraagd op hun consumptiegedrag. Deze consumenten zijn verdeeld in vier generaties (Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers).

Kiezen voor gemak

Alle kookboeken en kookprogramma’s ten spijt, hebben Nederlanders in vergelijking met 2018 steeds vaker geen zin om te koken. Bovendien gaan steeds minder Nederlanders alsnog aan het fornuis staan als ze geen zin hebben om te koken. We kiezen vaker voor gemak. Alle generaties geven sneller toe aan een gemaksoplossing dan twee jaar geleden. Wel verschillen de gekozen oplossingen bij geen zin om te koken per generatie. Voor Millennials en Generatie Z is een maaltijd laten bezorgen het meest genoemde alternatief wanneer ze geen zin hebben om te koken. In 2018 was dat ‘ik kook alsnog’.

Functionele gemaksoplossing

De oudere generaties, Generatie X en Babyboomers, kiezen veel vaker voor traditionele gemaksoplossingen. Ze zoeken een functionele oplossing voor het avondeten, zoals een kant-en-klaarmaaltijd, brood, of restjes uit de vriezer. Een ander opvallend resultaat is dat Babyboomers - die het vaakst zin hebben om te koken - wanneer ze geen zin hebben veel minder dan andere generaties geneigd zijn alsnog te koken. Babyboomers kiezen dan het vaakst voor een functionele gemaksoplossing.

Over de FSIN FoodShopper Monitor

De FSIN FoodShopper Monitor is een jaarlijks onderzoek van het FSIN onder Nederlandse foodconsumenten. Voor de FSIN FoodShopper Monitor 2021 is een representatief marktonderzoek verricht onder 6.465 Nederlanders in de leeftijd van 18-74 jaar, verdeeld in vier generaties: Generatie Z (18-24 jaar) Millennials (25-40 jaar), Generatie X (41-54 jaar), Babyboomers (55-74 jaar).

Het FoodShopperonderzoek is gekaderd in drie belangrijke thema’s: financiën, gemak en genieten. Nederlanders hebben (noodgedwongen) nieuwe vormen van gemak en genieten ontdekt in deze crisistijd. Zijn consumentenbehoeftes fundamenteel veranderd, of keert de foodshopper na corona weer terug naar zijn oude consumptiepatroon? Waar wil hij zijn geld dan aan uitgeven?

Gemak en genieten

Uit het onderzoek blijkt dat de thema’s gemak en genieten door corona niet aan belang ingeboet hebben. De manier waarop consumenten deze behoeftes invullen, is echter wel veranderd. Zo werd buitenshuis genieten noodgedwongen thuis genieten, in allerlei vormen. Delivery is plotsklaps de meestgenoemde oplossing voor Generatie Z en de Millennials die geen zin hebben om te koken. Ouderen kiezen meer traditionele gemaksalternatieven dan jongeren

 Bron: FSIN

Meer over
Lees ook
Omzet foodservice stijgt boven de 20 miljard

Omzet foodservice stijgt boven de 20 miljard

De omzet van foodservicebedrijven steeg in 2018 met 5,5% tot een recordomzet van meer dan € 20 miljard. Dat blijkt uit cijfers van het Foodservice Instituut Nederland. Vooral het thuisbezorgen voedingsmiddelen heeft een groot aandeel in de omzetgroei. De consument laat zowel zijn boodschappen (stijging 29%), als maaltijden (stijging 13,4%) vaker...

Uitbreiding foodbezorging Post NL

Uitbreiding foodbezorging Post NL

Post NL breidt de foodbezorging verder uit. Boodschappen, maaltijdboxen en verse voedselproducten kunnen nu ook tussen 8.00 en 13.00 uur worden bezorgd bij bedrijven en consumenten. Foodbezorging Post NL Meer dan 50 foodaanbieders, waaronder Ekoplaza, Mathijs Maaltijdbox, Beef & Steak en Bakkerij Remmerswaal, laten hun producten door Post NL bezorgen...

The Green House wint ABN AMRO Circular Food Award 2018

The Green House wint ABN AMRO Circular Food Award 2018

Albron won tijdens het FSIN Zomercongres op 27 juni de Circular Food Award 2018 voor The Green House in Utrecht. Dit circulair en duurzaam gebouwde horecabedrijf is een initiatief van Ballast Nedam, Strukton en Albron. The Circular Food Award is een initiatief van ABN AMRO. Met deze prijs wil de bank inspirerende concepten, die de totstandkoming van...