Bierbrouwerijen Heineken en Carlsberg presenteren jaarcijfers

bier-flessen

Heineken en Carlsberg presenteerden onlangs hun jaarcijfers over 2018. Hun omzet groeide met bijna 4 en 7 procent ten opzichte van 2017. Vooral de speciaalbieren en alcoholvrije biertjes lijken het goed te doen.

De Nederlandse brouwer Heineken publiceerde gisteren zijn jaarcijfers over 2018. Daaruit bleek dat het bedrijf afgelopen jaar een omzet heeft gedraaid van 26,8 miljard euro. Dat is 3,7% meer dan in 2017. Heineken verkocht afgelopen jaar wereldwijd 4,2% meer (in volume) bier. Ondanks de hoge omzet is de nettowinst gedaald met 1,6% naar 1,9 miljard euro. De groei van Heineken komt onder andere doordat het bedrijf, door wereldwijde overnames, makkelijker in het buitenland kan distribueren. Vooral in de landen Brazilië, Mexico en China is de brouwer bezig met een opmars. Heineken is op dit moment de op een na grootste bierbrouwer van de wereld.

Alcoholvrij

Van brouwerij Heineken groeide het merk Heineken het sterkst. Afgelopen jaar werd 7,7% meer Heineken-pils gedronken dan een jaar eerder, en daarmee komt de totale afname op 38,7 miljoen hectoliter. Dat is de grootste stijging in ruim 10 jaar. Het bedrijf heeft het succes vooral te danken aan de populariteit van haar alcoholvrije 0.0-bier.

Carlsberg

Ook Deense bierbrouwer Carlsberg is gegroeid afgelopen jaar. De door een toegenomen bierverkoop van 4,8% steeg de omzet van de nummer drie van de wereld met 6,5% naar 62,5 miljard kroon (ongeveer 8,4 miljard euro). Er werd afgelopen jaar in totaal 112,3 miljoen hectoliter bier verkocht van Carlsberg. Hierbij nam vooral de vraag naar speciaalbier en alcoholvrij bier toe. Ook was er een duidelijke toename te zien in de verkoop van duurdere bieren: de tak van premium- en craftbieren groeide met 26%.

Ab-InBev

Het Belgische Ab-InBev is op dit moment nog de grootste speler op de wereldwijde biermarkt. Ondanks dat het bedrijf haar resultaten over 2018 pas op 28 februari zal presenteren, verwachten experts dat Ab-InBev het onderspit delft door de opmars van Heineken en Carlsberg. Met Hoegaarden heeft de brouwerij nog wel een troefkaart in handen. Het verkochte volume van dit biertje groeide wereldwijd met 35% in de afgelopen 5 jaar. De bierbrouwer gaat daarom verspreid over de komende twee jaar 42 miljoen euro investeren in de uitbreiding van Hoegaarden.

Thema's
Lees ook
Een beetje Grimbergen komt straks weer uit de abdij

Een beetje Grimbergen komt straks weer uit de abdij

Fotocredits: 'Grimbergen', matt512 We moeten nog een jaartje geduld hebben, maar dat is natuurlijk niets na 220 jaar. Volgend jaar zal er eindelijk weer Grimbergen abdijbier gebrouwen in de abdij te Grimbergen. Grimbergen? Dat bestaat toch al lang? Jazeker, maar het commerciële abdijbier met die naam wordt gebrouwen door Alken Maes en Carlsberg,...

1 op de 10 biertjes wordt alcoholvrij, voorspelt Heineken

1 op de 10 biertjes wordt alcoholvrij, voorspelt Heineken

Bierbrouwer Heineken verwacht dat in Europa alcoholvrij bier straks minstens 10% van de markt uitmaakt. Dat zegt Ilaria Lodigiani in een interview tegen RTL Z. Lodigiani is wereldwijd verantwoordelijk bij Heineken voor alcoholarm en -vrij bier. Heineken wilde 150 jaar lang geen alcoholvrij bier onder eigen merknaam verkopen. Twee...

AB InBev krijgt boete van €200 miljoen voor dure Jupiler

AB InBev krijgt boete van €200 miljoen voor dure Jupiler

Bierconcern AB InBev heeft een boete opgelegd gekregen van €200,4 miljoen wegens machtsmisbruik. De grootste bierbrouwer ter wereld overtrad de Europese concurrentieregels door tussen 2009 en 2016 de import in België van goedkopere Jupiler uit Nederland te saboteren. Dat schrijft het Financieele Dagblad. Albert Heijn was het...