Mensen & bedrijven
Bron: Pixabay
Bron: Pixabay

Heineken en Carlsberg presenteerden onlangs hun jaarcijfers over 2018. Hun omzet groeide met bijna 4 en 7 procent ten opzichte van 2017. Vooral de speciaalbieren en alcoholvrije biertjes lijken het goed te doen.

De Nederlandse brouwer Heineken publiceerde gisteren zijn jaarcijfers over 2018. Daaruit bleek dat het bedrijf afgelopen jaar een omzet heeft gedraaid van 26,8 miljard euro. Dat is 3,7% meer dan in 2017. Heineken verkocht afgelopen jaar wereldwijd 4,2% meer (in volume) bier. Ondanks de hoge omzet is de nettowinst gedaald met 1,6% naar 1,9 miljard euro. De groei van Heineken komt onder andere doordat het bedrijf, door wereldwijde overnames, makkelijker in het buitenland kan distribueren. Vooral in de landen Brazilië, Mexico en China is de brouwer bezig met een opmars. Heineken is op dit moment de op een na grootste bierbrouwer van de wereld.

Alcoholvrij

Van brouwerij Heineken groeide het merk Heineken het sterkst. Afgelopen jaar werd 7,7% meer Heineken-pils gedronken dan een jaar eerder, en daarmee komt de totale afname op 38,7 miljoen hectoliter. Dat is de grootste stijging in ruim 10 jaar. Het bedrijf heeft het succes vooral te danken aan de populariteit van haar alcoholvrije 0.0-bier.

Carlsberg

Ook Deense bierbrouwer Carlsberg is gegroeid afgelopen jaar. De door een toegenomen bierverkoop van 4,8% steeg de omzet van de nummer drie van de wereld met 6,5% naar 62,5 miljard kroon (ongeveer 8,4 miljard euro). Er werd afgelopen jaar in totaal 112,3 miljoen hectoliter bier verkocht van Carlsberg. Hierbij nam vooral de vraag naar speciaalbier en alcoholvrij bier toe. Ook was er een duidelijke toename te zien in de verkoop van duurdere bieren: de tak van premium- en craftbieren groeide met 26%.

Ab-InBev

Het Belgische Ab-InBev is op dit moment nog de grootste speler op de wereldwijde biermarkt. Ondanks dat het bedrijf haar resultaten over 2018 pas op 28 februari zal presenteren, verwachten experts dat Ab-InBev het onderspit delft door de opmars van Heineken en Carlsberg. Met Hoegaarden heeft de brouwerij nog wel een troefkaart in handen. Het verkochte volume van dit biertje groeide wereldwijd met 35% in de afgelopen 5 jaar. De bierbrouwer gaat daarom verspreid over de komende twee jaar 42 miljoen euro investeren in de uitbreiding van Hoegaarden.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *