Bierdrinker hecht aan zijn merk

De Nederlandse bierdrinker hecht aan zijn merk en is bovendien geïnteresseerd in de herkomst van de ingrediënten. Ook kiezen bierliefhebbers steeds vaker voor speciaalbier. Vorig jaar groeide dit segment met 15 procent, tot 790.000 hectoliter.

Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2014 van de Nederlandse brouwers. Toch drinken Nederlanders nog steeds vooral een pilsje. Vier vijfde van de bierliefhebbers drinkt gemiddeld minimaal 1 keer per maand pils. 3 op de 10 kiest elke maand minstens 1 speciaalbiertje en een kwart van hen nuttigt minimaal 1 witbiertje.

Mannen drinken vaker pils dan vrouwen. Vrouwen kiezen relatief vaker rosébier of een biermix met vruchten- of frisdrank. Verder drinken de bierliefhebbers in oost-Nederland vaker pils en bokbier terwijl het noorden relatief vaker gaat voor een biermix.

Info over herkomst

Zo’n 40 procent van de bierdrinkers heeft geen behoefte om geadviseerd te worden bij het kopen van hun bier. Toch geeft zo’n 29 procent aan(zeer) geïnteresseerd te zijn in de herkomst van ingrediënten. Een vijfde van de Nederlandse bierdrinker vindt het zelfs belangrijk dat de gebruikte ingrediënten uit Nederland komen. Ze willen hierover vooral geïnformeerd worden via het etiket.

62 procent zegt (heel) trots te zijn op Nederlands bier. Een vijfde kiest Nederlands bier als ze in het buitenland vertoeven.

Merk belangrijkst

In de supermarkt en slijterij gaan zij vooral voor het merk. In de supermarkt speelt daarnaast prijs een belangrijke rol, gevolgd door smaak.

In de slijterij is na merk, het soort bier en de smaak het belangrijkst. Ruim de helft van de bierdrinkers geeft aan (vrijwel) nooit bier van een onbekend merk te kopen.

Bekijk het Nationaal Bieronderzoek 2014

(pdf, 36 pagina's)

Lees ook:

Afzet alcoholvrij bier stijgt (2 juli 2014)

Bierdrinker hecht aan herkomst ingrediënten (10 juli 2013)

 
Lees ook
Eiwitvezels uit soja

Eiwitvezels uit soja

Ojah BV, Nederlandse producent van plantaardige eiwitten, lanceert Plenti ProFiberTM. Voedselfabrikanten kunnen deze eiwitvezels gebruiken bij de ontwikkeling en productie van (deels) plantaardige alternatieven voor dierlijke producten.

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalden de verkopen zelfs met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Coronacrisis raakt brouwerijen

Coronacrisis raakt brouwerijen

Sinds de start van de coronacrisis zien Nederlandse brouwerijen de omzet dalen. Zo ook in november. De bierverkoop was met 25,8 procent een stuk lager dan in november vorig jaar. De thuisconsumptie nam met 7,5 procent toe, maar de horeca nam met 92 procent af. Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen.