Bierdrinker hecht aan zijn merk

De Nederlandse bierdrinker hecht aan zijn merk en is bovendien geïnteresseerd in de herkomst van de ingrediënten. Ook kiezen bierliefhebbers steeds vaker voor speciaalbier. Vorig jaar groeide dit segment met 15 procent, tot 790.000 hectoliter.

Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2014 van de Nederlandse brouwers. Toch drinken Nederlanders nog steeds vooral een pilsje. Vier vijfde van de bierliefhebbers drinkt gemiddeld minimaal 1 keer per maand pils. 3 op de 10 kiest elke maand minstens 1 speciaalbiertje en een kwart van hen nuttigt minimaal 1 witbiertje.

Mannen drinken vaker pils dan vrouwen. Vrouwen kiezen relatief vaker rosébier of een biermix met vruchten- of frisdrank. Verder drinken de bierliefhebbers in oost-Nederland vaker pils en bokbier terwijl het noorden relatief vaker gaat voor een biermix.

Info over herkomst

Zo’n 40 procent van de bierdrinkers heeft geen behoefte om geadviseerd te worden bij het kopen van hun bier. Toch geeft zo’n 29 procent aan(zeer) geïnteresseerd te zijn in de herkomst van ingrediënten. Een vijfde van de Nederlandse bierdrinker vindt het zelfs belangrijk dat de gebruikte ingrediënten uit Nederland komen. Ze willen hierover vooral geïnformeerd worden via het etiket.

62 procent zegt (heel) trots te zijn op Nederlands bier. Een vijfde kiest Nederlands bier als ze in het buitenland vertoeven.

Merk belangrijkst

In de supermarkt en slijterij gaan zij vooral voor het merk. In de supermarkt speelt daarnaast prijs een belangrijke rol, gevolgd door smaak.

In de slijterij is na merk, het soort bier en de smaak het belangrijkst. Ruim de helft van de bierdrinkers geeft aan (vrijwel) nooit bier van een onbekend merk te kopen.

Bekijk het Nationaal Bieronderzoek 2014

(pdf, 36 pagina's)

Lees ook:

Afzet alcoholvrij bier stijgt (2 juli 2014)

Bierdrinker hecht aan herkomst ingrediënten (10 juli 2013)

 
Lees ook
CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients, innovatie- en productiebedrijf van food tech ingrediënten, presenteert een nieuwe benadering van duurzaamheid met zijn “Thrive for Impact”-plan. Met dit plan wil het bedrijf een verantwoorde manier van zakendoen waarbij de maatschappij en planeet centraal staan bevorderen. Daarvoor presenteert CSM Ingredients zijn eerste duurzaamheidsverslag...

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.

Heineken verhoogt bierprijs voor horeca met 5,8%

Heineken verhoogt bierprijs voor horeca met 5,8%

Per 1 augustus verhoogt Heineken de bierprijs. De horeca betaalt dan gemiddeld 5,8% meer voor de inkoop. Ook in de supermarkt stijgen de prijzen van het bier en andere dranken van Heineken.