Sinds het ingaan van de maatregelen tegen het coronavirus is de bierverkoop in Nederland met 36 procent gedaald. Sommige kleine brouwers hebben zelfs te maken met een daling van 90 procent. Dat maakt de vereniging Nederlandse Brouwers bekend.

“Veel van onze leden maken gebruik van de noodmaatregelen”, zegt Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers. “Ik ben tegelijkertijd trots op de verantwoordelijkheid die brouwers, ondanks de eigen verliezen, nemen richting de horeca. Evenementen worden kosteloos gecanceld en veel brouwers geven uitstel van betalingen.”

Alcoholproducenten zijn hard geraakt door het sluiten van de horeca en het uitstellen van festivals en sportevenementen. Naar verwachting zal de daling aanhouden zolang de maatregelen niet versoepeld kunnen worden, maar ook voor de periode daarna bestaat onzekerheid.

Heineken stelde deze maand de omzetprognose voor 2020 bij, nadat het bedrijf in het eerste kwartaal 4 procent minder bier en andere drank verkocht. Heineken waarschuwt dat de situatie in het tweede kwartaal nog een stuk slechter zal uitpakken, en verwacht bovendien een wereldwijde economische neergang die invloed zal hebben op de verkoop van bier.

Altijd op de hoogte blijven?