Bijna helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd

Burger 1_1920x960 (002)

Foto: Markteffect

Bijna de helft van de Nederlanders vindt dagelijk vlees eten niet meer van deze tijd. Om precies te zijn 48 procent. Ook het aantal Nederlanders dat dagelijks vlees eet is gedaald. Dat blijkt uit de Vleesvervangers Monitor van onderzoeksbureau Markteffect.

Het percentage van Nederlanders die het dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd vinden ligt hoger bij de groep Nederlanders die minimaal één keer per maand vleesvervangers nuttigen. Dat percentage is 70 procent. Onder flexitariërs is dit percentage nog wat hoger, namelijk 75 procent. Bij alleseters deelt 16 procent deze mening.

Daling dagelijk vlees eten

Ten opzichte van de meting van augustus 2020 van Markteffect is ook het aantal Nederlanders dat vrijwel iedere dag vlees of vis eten weer gedaald. In 2019 was dit 55 procent, in 2020 50 procent en momenteel is dit 45 procent van de Nederlanders. Aan de hand van deze cijfers verwacht Markteffect dat het percentage Nederlanders dat dagelijks vlees of vis eet de komende jaren zal blijven dalen.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de term ‘flexitariër’ wordt verward met de term ‘alleseter’. Volgens de definitie is een flexitariër iemand die bewust minimaal één keer per week geen vlees of vis eet. Van de gedefinieerde flexitariërs in dit onderzoek, voelt 42 procent zich het meest aangesproken door de term ‘alleseter’. De term flexitariër lijkt niet zo te leven onder de consument.

Vleesvervangers

94 procent van de Nederlanders zijn bekend is met de term vleesvervangers, maar de bekendheid rondom de term ‘plant based’ is nog in opkomst. Volgens Dana van Hoof, Category Manager bij Plus, wordt er steeds vaker naar een ander eiwitcomponent dan vlees gezocht. "De trend van de vleesvervangers lijkt over te gaan naar producten die gemaakt zijn van bijvoorbeeld groenten en bonen, dit noemen we ook wel de plant based producten.”

Uit het onderzoek van Markteffect blijkt dat 58 procent van de Nederlanders op dit moment bekend is met de term ‘plant based’. Ook Mark van Noorloos, Marketing Manager bij Schouten Europe, geeft aan dat plant based als term steeds bekender wordt en het langzaam de term vleesvervangers aan het vervangen is. Echter is er wel nog een behoorlijk gat tussen de bekendheid van plant based versus de bekendheid van de term vleesvervangers.

Plant based 

Volgens de cijfers van Markteffect worden plant based producten het vaakst gegeten door jongeren tot en met 34 jaar (35 procent). Ter vergelijking, onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit slechts 17 procent. Er is ook een verschil tussen mannen en vrouwen. 30 procent van de vrouwen eet wel eens plant based producten, tegenover 21 procent van de mannen.

Wanneer er gekeken wordt naar de verschillende eetpatronen zoals alleseter, flexitariër, vegetariër en veganist is te zien dat de vegetariërs en veganisten het meest bekend zijn met plant based (59 procent). Bij de alleseters is dit slechts 11 procent.

Nutri-Score

Tot slot richtte het onderzoek zich ook nog op de bekendheid van Nutri-Score. Dit is een logo waarmee de samenstelling van voedingsmiddelen binnen dezelfde productgroep vergeleken kunnen worden. De score wordt bepaald door positieve componenten, zoals de hoeveelheid eiwit en groente, en door negatieve componenten, zoals de hoeveelheid verzadigd vet en suiker. Onder de gebruikers van vleesvervangers is 61 procent bekend met de Nutri-Score. Meer dan een kwart van hen geeft aan dat de Nutri-Score een belangrijke factor is bij de overweging om vleesvervangers aan te schaffen of niet.

Annemieke Boering van Campofrio Food Group verwacht dat de focus op transparantie met betrekking tot de inhoud van de vleesvervangers steeds meer zal toenemen. "Een aanleiding om vlees te reduceren is het gezondheidsperspectief, daarom zal er steeds meer focus komen op de samenstelling en de voedingswaarden. Dit wordt goed weergegeven door de Nutri-Score." Ook Joy Snoeren, Brand Manager bij Garden Gourmet, geeft aan dat de focus op gezondheid bij de vleesvervangers steeds groter wordt en dat de Nutri-Score daarbij helpt.

Onderzoek

Al enkele jaren voert het onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect  in Nederland en België de zo gehete ‘Vleesvervangers Monitor’ uit. Dit laatste onderzoek werd uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1.041 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder tijdens de Nationale Week zonder Vlees.

 

Lees ook
WUR: Heffing op vlees die teruggaat naar veehouder kan veehouderij verduurzamen

WUR: Heffing op vlees die teruggaat naar veehouder kan veehouderij verduurzamen

Moet er een heffing komen op vlees? De vraag komt regelmatig voorbij in het nieuws. Volgens Wageningen University and Research kan een heffing op vleesproducten die de overheid doorgeeft aan de veehouder de duurzaamheid bevorderen.

7x €800.000 voor voeding bij de Vidi-ronde van NWO

7x €800.000 voor voeding bij de Vidi-ronde van NWO

NWO kent €800.000 toe aan 78 onderzoekers in de Vidi-ronde van hun driedelige talentprogramma. 7 van hen doen onderzoek naar voeding-gerelateerde onderwerpen, waarbij met name duurzaamheid en gezondheid veel aandacht krijgen.

Keuzeproces duurzame voedselverpakkingen in kaart gebracht

Keuzeproces duurzame voedselverpakkingen in kaart gebracht

In het samenwerkingsproject ‘Goed Verpakt’ gaat een groep van kennisinstituten en bedrijven gedurende twee jaar het keuzeproces onderzoeken waar bedrijven doorheen gaan als ze overstappen naar duurzame product-verpakkingsopties.