Bionext start crowdfunding voor mobiele slachterij

Varken snuit

Bionext en Innohow zijn een crowdfunding gestart voor een mobiele slachterij. Hiermee kunnen biologische varkensboeren binnenkort hun dieren op eigen erf slachten. Dat scheelt veel stress voor de dieren, omdat zij niet op transport hoeven.

De mobiele slachterij zou het verschil kunnen maken in het welzijn van de dieren. Biologisch gehouden vee krijgt een fijne leefomgeving, goed eten, veel buitenruimte en goede verzorging. Maar zodra het einde in zicht is, ervaren de dieren veel stress door het transport naar het slachthuis. De crowdfundingcampagne ‘Tot het einde op het erf’ vraagt aandacht voor het stressvolle vervoer van varkens. Door de dieren in eigen vertrouwde omgeving te slachten, worden deze stressfactoren uitgeschakeld.

Mobiele slachterij

De mobiele slachterij van Bionext is een wagen die naar de boeren toe komt om op locatie dieren te slachten. In sommige EU-landen zoals Duitsland, Frankrijk en Finland, wordt al met mobiele slachterijen gewerkt, maar in Nederland bestaat zo’n wagen nog niet. De bouw van de mobiele slachterij kost 150.000 euro, en hiervan wordt het grootste deel bekostigd door het bedrijfsleven. De crowdfunding moet 55.000 euro opleveren.

Lees ook
CBS kan daling vleesconsumptie niet bevestigen

CBS kan daling vleesconsumptie niet bevestigen

Het was een opzienbarend nieuwtje in komkommertijd: de vleesconsumptie in Nederland is met 9% gedaald. Dat meldde de NOS woensdagochtend; vele media namen het over. Opmerkelijk, want vorig jaar meldden Wakker Dier en de WUR teleurgesteld dat de Nederlandse vleesconsumptie al twee jaar niet meer daalde. En nu opeens wel? Onderwijl zouden de verkopen...

Verkoop vleesvervangers neemt toe

Verkoop vleesvervangers neemt toe

De trend is al een tijdje gaande. Consumenten kiezen er voor om minder vlees te eten. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat sinds 2017 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 51 procent is toegenomen. Dit gaat ten koste van de verkoop van vlees.

Al 100.000 klanten kopen ‘bekend’ vlees via koopeenkoe.nl

Al 100.000 klanten kopen ‘bekend’ vlees via koopeenkoe.nl

Online vleesverkoper Koopeenkoe.nl heeft de mijlpaal van 100.000 klanten in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië weten te behalen.