Bionext start crowdfunding voor mobiele slachterij

Varken snuit

Bionext en Innohow zijn een crowdfunding gestart voor een mobiele slachterij. Hiermee kunnen biologische varkensboeren binnenkort hun dieren op eigen erf slachten. Dat scheelt veel stress voor de dieren, omdat zij niet op transport hoeven.

De mobiele slachterij zou het verschil kunnen maken in het welzijn van de dieren. Biologisch gehouden vee krijgt een fijne leefomgeving, goed eten, veel buitenruimte en goede verzorging. Maar zodra het einde in zicht is, ervaren de dieren veel stress door het transport naar het slachthuis. De crowdfundingcampagne ‘Tot het einde op het erf’ vraagt aandacht voor het stressvolle vervoer van varkens. Door de dieren in eigen vertrouwde omgeving te slachten, worden deze stressfactoren uitgeschakeld.

Mobiele slachterij

De mobiele slachterij van Bionext is een wagen die naar de boeren toe komt om op locatie dieren te slachten. In sommige EU-landen zoals Duitsland, Frankrijk en Finland, wordt al met mobiele slachterijen gewerkt, maar in Nederland bestaat zo’n wagen nog niet. De bouw van de mobiele slachterij kost 150.000 euro, en hiervan wordt het grootste deel bekostigd door het bedrijfsleven. De crowdfunding moet 55.000 euro opleveren.

Lees ook
Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

De populariteit van biologisch vlees in Duitsland neemt toe. In 2019 steeg het marktaandeel met 13,8 procent. Daarom brengt Vion haar biologische lijn 'Der Grüne Weg' op de Duitse markt. Het assortiment bestaat uit biologisch rund- en varkensvlees. Het merk is gebaseerd op Vions Nederlandse bio-merk De Groene Weg.

Ptthee wint ASN Bank Wereldprijs

Ptthee wint ASN Bank Wereldprijs

Een verdienmodel dat biodiversiteit stimuleert: daarmee heeft het jonge bedrijf Ptthee gisteren, 13 november, de jaarlijkse ASN Bank Wereldprijs gewonnen. Het bedrijf, wat zich specialiseert in het maken van biologische kruidenthee van Nederlandse bodem, won een bedrag van €30.000 euro in de wedstrijd voor duurzame start-ups.

TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

52 procent van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees. Er zit wel een voorwaarde aan. De meerpijs moet een goede bestemming krijgen, zoals goedkopere groenten en fruit en steun aan de boeren. Dat blijkt uit onderzoek van TAPP Coalitie.