‘Blije Boon’ start om bonen te promoten

Het Nationaal Comité Bonen start in januari de campagne ‘Blije Boon’, om de goede eigenschappen van bonen onder de aandacht te brengen. 2016 is door de FAO uitgeroepen tot Internationaal Jaar van de Boon, mede vanwege de voedingswaarde en duurzame eigenschappen ervan.

Bonen zijn tevens belangrijk als onderdeel van een duurzame voedselproductie voor de toekomst. In 32 landen, waaronder in Nederland, zullen Nationale Bonen Comités bonen op de kaart zetten.

Het Nederlandse comité (Nationaal Comité Bonen) is een samenwerking van de Bruine Bonen Bende, bonenfabrikanten en de retail.

Te weinig gegeten

Nederlanders eten te weinig peulvruchten. Slechts tien procent van hen eet minimaal 8 gram peulvruchten per dag en de helft eet nauwelijks tot geen bonen, meldt het Nationaal Comité Bonen.

In de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding wordt het belang van peulvruchten nog eens benadrukt. Aangeraden wordt om wekelijks peulvruchten te eten.

Diverse partijen nemen het op voor de boon, waaronder Natuur & Milieu, het Voedingscentrum, Albert Heijn, Albron, Daan Kromhout en chef-koks Luc Kusters, Mathijs Vrieze en Tjitze van der Dam. Zij besteden er – ieder vanuit hun eigen specialisme – aandacht aan.

'Goed voor gezondheid'

Bonen zijn goed voor de gezondheid, stelt professor dr. ir. Daan Kromhout, oud-hoogleraar Volksgezondheidsonderzoek aan de Wageningen Universiteit en voorzitter van de Commissie Richtlijnen Goede Voeding 2015.

“Ze zitten boordevol eiwitten, ijzer en vitaminen en zijn een rijke voedingsbron”, vertelt hij. “Van bonen is overtuigend aangetoond dat ze het cholesterol verlagen.” Ook geeft hij aan het een goede vleesvervanger te vinden.

'Variëren en combineren'

Ir. Yneke Vocking-Kootstra, voedingskundige, voorzitter van het Nationaal Comité Bonen 2016 en bonenpromotor, zegt dat bonen lekker en gezond zijn.

“Er zijn in Nederland talloze soorten bonen verkrijgbaar waarmee je eindeloos kunt variëren en combineren; elk met een eigen smaak, kleur en bite.”

'Bonen zijn hip'

Luc Kusters, ambassadeur van Dutch Cuisine en chef-kok van Bolenius, beste groenterestaurant van Nederland 2015, beaamt de culinaire mogelijkheden.

“Bonen zijn hip! Ze zijn veelzijdig en verrassend lekker. In de keuken van Bolenius gebruiken we ze vaak. Zo maken we ijs van bruine bonen, witte bonen met koffie of een bitterbal van linzen.”

Bonen passen volgens de initiatiefnemers ook in de trend van ‘het nieuwe eten’, waarbij minder koolhdraten, minder vlees en meer plantaardig voedsel en vooral ook lekker eten op tafel komt.

Activiteiten

Om de Nederlandse consument bekender te maken met de goede eigenschappen van bonen en de culinaire mogelijkheden ervan, zullen volgend jaar in Nederland onder de noemer 'Blije Boon' het hele jaar door diverse activiteiten plaatsvinden.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Verduurzaming voeding (Premium)

Lees ook
82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

Het overgrote deel van de Nederlanders (82%) zegt dagelijks bewuste voedingskeuzes te maken. Men let daarbij meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim...

Kabinet streeft naar btw-verlaging groente en fruit in 2024

Kabinet streeft naar btw-verlaging groente en fruit in 2024

Het kabinet streeft naar invoering van een btw-verlaging op groente en fruit per 2024. Hiervoor wil het kabinet het onderzoek naar de uitvoerbaarheid hiervan begin 2023 afronden. Dat meldden de staatssecretaris Van Ooijen (Volksgezondheid) en staatssecretaris Van Rijk (Financiën) dinsdag 5 juli in een brief aan de Tweede Kamer.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren