‘Blije Boon’ start om bonen te promoten

Het Nationaal Comité Bonen start in januari de campagne ‘Blije Boon’, om de goede eigenschappen van bonen onder de aandacht te brengen. 2016 is door de FAO uitgeroepen tot Internationaal Jaar van de Boon, mede vanwege de voedingswaarde en duurzame eigenschappen ervan.

Bonen zijn tevens belangrijk als onderdeel van een duurzame voedselproductie voor de toekomst. In 32 landen, waaronder in Nederland, zullen Nationale Bonen Comités bonen op de kaart zetten.

Het Nederlandse comité (Nationaal Comité Bonen) is een samenwerking van de Bruine Bonen Bende, bonenfabrikanten en de retail.

Te weinig gegeten

Nederlanders eten te weinig peulvruchten. Slechts tien procent van hen eet minimaal 8 gram peulvruchten per dag en de helft eet nauwelijks tot geen bonen, meldt het Nationaal Comité Bonen.

In de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding wordt het belang van peulvruchten nog eens benadrukt. Aangeraden wordt om wekelijks peulvruchten te eten.

Diverse partijen nemen het op voor de boon, waaronder Natuur & Milieu, het Voedingscentrum, Albert Heijn, Albron, Daan Kromhout en chef-koks Luc Kusters, Mathijs Vrieze en Tjitze van der Dam. Zij besteden er – ieder vanuit hun eigen specialisme – aandacht aan.

'Goed voor gezondheid'

Bonen zijn goed voor de gezondheid, stelt professor dr. ir. Daan Kromhout, oud-hoogleraar Volksgezondheidsonderzoek aan de Wageningen Universiteit en voorzitter van de Commissie Richtlijnen Goede Voeding 2015.

“Ze zitten boordevol eiwitten, ijzer en vitaminen en zijn een rijke voedingsbron”, vertelt hij. “Van bonen is overtuigend aangetoond dat ze het cholesterol verlagen.” Ook geeft hij aan het een goede vleesvervanger te vinden.

'Variëren en combineren'

Ir. Yneke Vocking-Kootstra, voedingskundige, voorzitter van het Nationaal Comité Bonen 2016 en bonenpromotor, zegt dat bonen lekker en gezond zijn.

“Er zijn in Nederland talloze soorten bonen verkrijgbaar waarmee je eindeloos kunt variëren en combineren; elk met een eigen smaak, kleur en bite.”

'Bonen zijn hip'

Luc Kusters, ambassadeur van Dutch Cuisine en chef-kok van Bolenius, beste groenterestaurant van Nederland 2015, beaamt de culinaire mogelijkheden.

“Bonen zijn hip! Ze zijn veelzijdig en verrassend lekker. In de keuken van Bolenius gebruiken we ze vaak. Zo maken we ijs van bruine bonen, witte bonen met koffie of een bitterbal van linzen.”

Bonen passen volgens de initiatiefnemers ook in de trend van ‘het nieuwe eten’, waarbij minder koolhdraten, minder vlees en meer plantaardig voedsel en vooral ook lekker eten op tafel komt.

Activiteiten

Om de Nederlandse consument bekender te maken met de goede eigenschappen van bonen en de culinaire mogelijkheden ervan, zullen volgend jaar in Nederland onder de noemer 'Blije Boon' het hele jaar door diverse activiteiten plaatsvinden.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Verduurzaming voeding (Premium)

Lees ook
Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

Met een miniem verschil zit nieuwkomer De Vegetarische Slager Tony’s Chocolonely op de hielen, maar het is het chocolademerk dat voor de vierde keer met de eer van meest duurzame merk van Nederland mag strijken.

De werkdag van: Daphne Sanders, Schouten

De werkdag van: Daphne Sanders, Schouten

Daphne Sanders is productontwikkelaar bij plantaardig eiwitspecialist Schouten. Ze ontwikkelt vleesvervangers met een plantaardige eiwitbasis.  Sanders: ‘De keuze in het vegetarische schap was wel heel beperkt. Daar moest verandering in komen.‘ Ze is vegetarisch opgevoed en verbaasde zich erover dat in de supermarkt de keuze in het...

Investering van 31 miljoen dollar voor Meatless Farm

Investering van 31 miljoen dollar voor Meatless Farm

De vleesvervangers van de Britse producent Meatless Farm moeten in de schappen van de Nederlandse supermarkten komen te liggen. Het bedrijf haalde eind 2020 31 miljoen dollar op voor verdere groei van het bedrijf. Het nieuwe internationale hoofdkantoor staat in Amsterdam.