Blockchain voor transparante koffieketen

FarmersDirect Coffee

(Copyright: FarmersDirect Coffee)

Het nieuw opgerichte FarmersDirect Coffee wil de koffieproductieketen van begin tot eind transparant maken met behulp van open source blockchain-technologie. Hierdoor moeten koffieboeren een betere onderhandelingspositie krijgen.

 

FarmersDirect Coffee wil eerlijker prijzen voor de koffieboeren en coöperaties en daarom zijn deze ook mede-eigenaar van het platform; zij krijgen (winst)aandelen voor het leveren van koffiebonen en kunnen desgewenst extra aandelen inkopen. Door de volledige productieketen transparant te maken, van oogst, via exporteurs, vervoerders, importeurs, branders, de exchange markt, distributeurs en inkopers tot de consument, krijgen de consumenten inzicht in welke route de koffie aflegt en krijgt de boer meer informatie over welke partij wat voor marges hanteert.

Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van open source blockchain-technologie. Daardoor ontstaat er een gedecentraliseerde online databank die niet door één persoon of instantie, maar door iedereen op het netwerk wordt beheerd. Dat maakt het aanpassen of vervalsen van data onmogelijk.

De aangesloten koffieboeren krijgen toegang tot een door FarmersDirect Coffee ontwikkelde app waarmee ze relevante data kunnen inzien en kennis kunnen delen over elkaars oogst. Ward de Groote, medeoprichter van FarmersDirect Coffee: “De grootste winst is de app voor de boeren, zodat ze zelf informatie kunnen delen, beter kunnen gaan samenwerken en inkopen, en de export zelf kunnen regelen. Het ultieme doel is dat ze zelf eigenaar van een branderij worden.”

De consument kan op de verpakking van de koffie een QR-code scannen om de door de koffie afgelegde route in te zien.

Ook de Hema lanceerde onlangs een blockchaintoepassing om de toeleveringsketen van koffie te kunnen traceren.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Thema's
Lees ook
33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

Dat drinken Nederlandse consumenten gezamenlijk elke dag volgens derde editie van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek van Koffie & Thee Nederland. “Koffie en thee zijn crisisbestendige dranken. Ze maken deel uit van onze dagelijkse rituelen en geven van oudsher ritme aan de dag”, aldus Koffie & Thee Nederland.

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie, een campagne die bedrijven bewust maakt van het belang van duurzame koffie met een eerlijke prijs op de werkvloer. Alleen als koffieboeren een goede prijs krijgen kunnen ze investeren in de toekomst en onduurzame praktijken zoals kinderarbeid voorkomen. De campagne richt zich specifiek...

Northern Wonder lanceert duurzame koffie zonder koffiebonen

Northern Wonder lanceert duurzame koffie zonder koffiebonen

Hoe maak je koffie zonder koffiebonen? De start-up Northern Wonder uit Ede, een team van duurzame koffieliefhebbers, boog zich de afgelopen jaren over dit vraagstuk. Koffie staat namelijk op nummer 6 van grootste veroorzakers van ontbossing (WWF). Dat moet anders kunnen, vindt de start-up.