Bloederige vegaburger komt naar Europa

Moving Mountains Burger

De plantaardige Moving Mountains burger die ‘sist, ruikt, bloedt en smaakt als echt vlees’ probeert de Europese markt te bestormen. De Britse producent is net voor de Brexit een samenwerking aangegaan met een van de grootste vleesbedrijven in Europa, Jan Zandbergen.

De Moving Mountains Burger is de volgende vleesvervanger die een duit in het zakje doet in het schap van de vleesvervangers. De burger van het Britse Moving Mountains wil het verschil maken in de beleving, omdat deze ‘sist, ruikt, bloedt en smaakt als echt vlees’. De belangrijkste ingrediënten van de burger zijn oesterzwammen, erwten, tarwe, soja-eiwitten en haver. Ook is rodebietensap toegevoegd om het bloeden van het vlees te simuleren.

Nóg een vleesvervanger

Het aantal consumenten dat bewust haar vleesconsumptie wil minderen, de zogeheten ‘flexitariërs’, ligt in Nederland momenteel tussen de 50 en 60%. Deze groep consumenten speelt een belangrijke rol in de groei van alternatieven voor vlees. Naast de meer traditionele alternatieven voor vlees (zoals eieren, tofu, noten en zaden) neemt het gebruik van vleesvervangers steeds meer toe. Het aanbod in het schap groeit als kool.

Jan Zandbergen

Het vleesbedrijf Jan Zandbergen distribueert vlees uit verschillende streken van de wereld aan haar Europese klanten in de foodservice- en retailmarkt. De samenwerking met Moving Mountains is dan ook een reactie op de veranderende markt waarin de belangstelling en vraag naar plantaardige alternatieven voor vlees groeit.

Moving Mountains

De doelstelling van Moving Mountains is om producten te produceren die qua uiterlijk, smaak, geur en bite vergelijkbaar zijn met dierlijk vlees. Het Britse bedrijf maakt graag gebruik van de samenwerking met het vleesbedrijf in Europa, nu de verhouding van het Verenigd Koninkrijk met de rest van de wereld op het punt staat te veranderen.

Lees ook
Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Partnerschap Beyond Meat en Disneyland Parijs

Partnerschap Beyond Meat en Disneyland Parijs

Beyond Meat en Disneyland Paris gaan samenwerken. Het plantaardige vlees van Beyond Meat komt het menu te staan in het hele resort inclusief beide themaparken, Disney Village en Disney Hotels.

Tetra Pak en Mycorena ontwikkelen productiefaciliteit voor vleesvervangers van schimmelfermentatie

Tetra Pak en Mycorena ontwikkelen productiefaciliteit voor vleesvervangers van schimmelfermentatie

Tetra Pak ontwikkelt samen met de Zweedse voedselproducent Mycorena een productiefaciliteit voor schimmelfermentatie, om alternatieve voedseltoepassingen op basis van eiwitten te creëren. De productiefaciliteit komt in het Zweedse Falkenberg en gaat een vleesvervangend product produceren van schimmels.