Bloederige vegaburger komt naar Europa

Moving Mountains Burger

De plantaardige Moving Mountains burger die ‘sist, ruikt, bloedt en smaakt als echt vlees’ probeert de Europese markt te bestormen. De Britse producent is net voor de Brexit een samenwerking aangegaan met een van de grootste vleesbedrijven in Europa, Jan Zandbergen.

De Moving Mountains Burger is de volgende vleesvervanger die een duit in het zakje doet in het schap van de vleesvervangers. De burger van het Britse Moving Mountains wil het verschil maken in de beleving, omdat deze ‘sist, ruikt, bloedt en smaakt als echt vlees’. De belangrijkste ingrediënten van de burger zijn oesterzwammen, erwten, tarwe, soja-eiwitten en haver. Ook is rodebietensap toegevoegd om het bloeden van het vlees te simuleren.

Nóg een vleesvervanger

Het aantal consumenten dat bewust haar vleesconsumptie wil minderen, de zogeheten ‘flexitariërs’, ligt in Nederland momenteel tussen de 50 en 60%. Deze groep consumenten speelt een belangrijke rol in de groei van alternatieven voor vlees. Naast de meer traditionele alternatieven voor vlees (zoals eieren, tofu, noten en zaden) neemt het gebruik van vleesvervangers steeds meer toe. Het aanbod in het schap groeit als kool.

Jan Zandbergen

Het vleesbedrijf Jan Zandbergen distribueert vlees uit verschillende streken van de wereld aan haar Europese klanten in de foodservice- en retailmarkt. De samenwerking met Moving Mountains is dan ook een reactie op de veranderende markt waarin de belangstelling en vraag naar plantaardige alternatieven voor vlees groeit.

Moving Mountains

De doelstelling van Moving Mountains is om producten te produceren die qua uiterlijk, smaak, geur en bite vergelijkbaar zijn met dierlijk vlees. Het Britse bedrijf maakt graag gebruik van de samenwerking met het vleesbedrijf in Europa, nu de verhouding van het Verenigd Koninkrijk met de rest van de wereld op het punt staat te veranderen.

Lees ook
Half miljard dollar voor Livekindly

Half miljard dollar voor Livekindly

In een jaar tijd heeft Livekindly Collective meer dan een half miljard dollar aan financiering opgehaald. $135 miljoen was al binnen, maar daar komt nu nog eens $335 miljoen bij. Dat maakt het collectief van heritage- en startup-merken een van de drie hoogst gefinancierde en snelst groeiende plantaardige voedingsbedrijven.

Test Aankoop: Vleesvervangers vervangen niet altijd vlees

Test Aankoop: Vleesvervangers vervangen niet altijd vlees

Vleesvervangers zijn niet altijd een volwaardig alternatief voor vlees. Naast ongezond hebben sommigen een te laag eiwit-, ijzer- of vitamine B12-gehalte. Dat concludeert de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop in een onderzoek naar vleesvervangers.

Bijna helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd

Bijna helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd

Bijna de helft van de Nederlanders vindt dagelijk vlees eten niet meer van deze tijd. Om precies te zijn 48 procent. Dat blijkt uit de Vleesvervangers Monitor van onderzoeksbureau Markteffect.