Bloederige vegaburger komt naar Europa

Moving Mountains Burger

De plantaardige Moving Mountains burger die ‘sist, ruikt, bloedt en smaakt als echt vlees’ probeert de Europese markt te bestormen. De Britse producent is net voor de Brexit een samenwerking aangegaan met een van de grootste vleesbedrijven in Europa, Jan Zandbergen.

De Moving Mountains Burger is de volgende vleesvervanger die een duit in het zakje doet in het schap van de vleesvervangers. De burger van het Britse Moving Mountains wil het verschil maken in de beleving, omdat deze ‘sist, ruikt, bloedt en smaakt als echt vlees’. De belangrijkste ingrediënten van de burger zijn oesterzwammen, erwten, tarwe, soja-eiwitten en haver. Ook is rodebietensap toegevoegd om het bloeden van het vlees te simuleren.

Nóg een vleesvervanger

Het aantal consumenten dat bewust haar vleesconsumptie wil minderen, de zogeheten ‘flexitariërs’, ligt in Nederland momenteel tussen de 50 en 60%. Deze groep consumenten speelt een belangrijke rol in de groei van alternatieven voor vlees. Naast de meer traditionele alternatieven voor vlees (zoals eieren, tofu, noten en zaden) neemt het gebruik van vleesvervangers steeds meer toe. Het aanbod in het schap groeit als kool.

Jan Zandbergen

Het vleesbedrijf Jan Zandbergen distribueert vlees uit verschillende streken van de wereld aan haar Europese klanten in de foodservice- en retailmarkt. De samenwerking met Moving Mountains is dan ook een reactie op de veranderende markt waarin de belangstelling en vraag naar plantaardige alternatieven voor vlees groeit.

Moving Mountains

De doelstelling van Moving Mountains is om producten te produceren die qua uiterlijk, smaak, geur en bite vergelijkbaar zijn met dierlijk vlees. Het Britse bedrijf maakt graag gebruik van de samenwerking met het vleesbedrijf in Europa, nu de verhouding van het Verenigd Koninkrijk met de rest van de wereld op het punt staat te veranderen.

Lees ook
Week Zonder Vlees vliegend van start

Week Zonder Vlees vliegend van start

Op maandag 8 maart 2021 ging de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees van start. Bedrijven reageren massaal op de campagne, met nieuws over nieuwe producten, initiatieven en meer. We zetten er een aantal op een rijtje.

Livekindly Collective breidt Raad van Bestuur uit

Livekindly Collective breidt Raad van Bestuur uit

Het plantaardige voedingsbedrijf Livekindly Collective heeft de Raad van Bestuur uitgebreid met zes nieuwe leden. Dit zijn Paul Polman, Suzy Amis Cameron, Barbara Kux, Shujun Li, Walter Robb en Gaby Sulzberger. Deze nieuwe leden beschikken allemaal over kennis op het gebied van duurzaamheid, voeding en de plantaardige markt.

Beyond Meat en PepsiCo ontwikkelen plantaardige snacks

Beyond Meat en PepsiCo ontwikkelen plantaardige snacks

The PLANeT Partnerschip is de nieuwe joint venture van Beyond Meat en PepsiCo. De Amerikaanse bedrijven gaan innovatieve plantaardige snacks en dranken ontwikkelen, maken en verkopen.