Boek belicht 70 jaar voedingsvoorlichting

DEN HAAG - Het nieuwe boek ‘Van Schaarste naar Overvloed’ van het Voedingscentrum laat zien hoe voedselvoorlichting de laatste decennia is veranderd. Het boek is uitgegeven ter gelegenheid van  de pensionering van Boudewijn Breedveld, die sinds 1986 als manager Kennis en adjunct-directeur van het Voedingscentrum heeft bijgedragen aan de voedingsvoorlichting in Nederland.

De toonzetting in de jaren 50 was erg vermanend. In een vouwblad voor de alleenwonende, werkende vrouw stond dat zij ‘naast het moeten zorgen voor haar kleding en uiterlijk, bloemen en planten en vaak ook voor het onderhoud van haar kamer’, de voeding niet in het gedrang mag laten komen: ‘heel begrijpelijk, maar toch verkeerd’. Tegenwoordig richten de voorlichters zich op het duiden van wetenschap, zodat de kritische consument goed geïnformeerd zijn eigen keuzes kan maken.

Complexe boodschap

Die voorlichtingsboodschap wordt steeds ingewikkelder, stelt het Voedingscentrum. Was het in de Tweede Wereldoorlog nog alleen zaak om te zorgen dat iedereen genoeg eten had, tegenwoordig leven we in overvloed en moeten mensen juist leren omgaan met verleidingen. Daarnaast houdt het Voedingscentrum in zijn voorlichting rekening met factoren als duurzaamheid, eerlijke handel, dierenwelzijn, gezondheid, budget, het voorkomen van voedselverspilling, en niet te vergeten smaak.

Lees ook:

Lees ook
Voedingscentrum start campagne gericht op vleesverslindende mannen

Voedingscentrum start campagne gericht op vleesverslindende mannen

Het Voedingscentrum is een campagne gestart die mannen moet stimuleren minder vlees te eten. Vaker kiezen voor peulvruchten, noten en ei levert winst op voor je gezondheid én het milieu, zo stelt de campagne ‘Er is meer dan vlees’. De campagne moedigt mannen aan hun vleesconsumptie te halveren. In de campagne worden peulvruchten,...

Ouders willen af van kindermarketing voor snoep

Ouders willen af van kindermarketing voor snoep

Veel ouders hebben moeite met kindermarketing. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het Voedingscentrum is uitgevoerd. Vooral reclame die plaatsvindt op scholen, op sportevenementen voor kinderen en op social media zien ouders als abnormaal. Ruim 20% van de respondenten zegt vaak kindermarketing op sportevenementen voor kinderen tegen te...

Risico acrylamide is beperkt

Risico acrylamide is beperkt

De voedingskunde, zowel wetenschappelijk als populair beoefend, kent een aantal olifanten in de kamer. Bedoeld zijn niet de grote onderwerpen suiker, zout, vet, alcohol en processed food, maar de steeds opduikende kleintjes: AGE’s, zware metalen, pesticiden, bisfenol en acrylamide. Door Huib Stam - Foodlog Acrylamide is het onderwerp van een mooie factsheet die...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren