BOON wint FoodManShip Award HAS Food Experience

2018-01-30 Michael 1

Ruim 1500 mensen bezochten dinsdag 30 januari de 10e editie van de HAS Food Experience. Een groot deel van hen zag oud-student Michael Luesink, oprichter van BOON Food Concepts, de jubileumprijs Meest impactvolle concept in 10 jaar HAS Food Experience in ontvangst nemen.

Omdat de HAS Food Experience dit jaar voor de 10e keer gehouden wordt, reikte de organisatie een speciale FoodManShip Award uit aan een alumnus die volgens de jury het meest impactvolle project van de afgelopen 10 jaar HAS Food Experience heeft ontwikkeld. Deze prijs ging naar Boon Food Concepts van Michael Luesink. Boon is een concept waarmee Luesink het eten van bonen van Nederlandse bodem weer populair wil maken. Hij won op de Food Experience  van 2014 een FoodManShip Award.

Food Experience

Tijdens deze 10e editie presenteerden ruim 200 HAS-studenten van de beide vestigingen van HAS Hogeschool in Den Bosch en Venlo hun afstudeerproject in het food- of agrodomein, uiteenlopend van innovatieve foodconcepten tot visies over de toekomst van food, van reststroomreductie tot proceskundige validaties, van kwaliteitsprojecten tot nieuwe verpakkingsmogelijkheden en van nieuwe producten en marktbenaderingen tot start-up foodondernemers. Zeven opleidingen deden mee: Food Innovation, Voedingsmiddelentechnologie, International Food & Agribusiness, Bedrijfskunde en agribusiness, Milieukunde, Tuinbouw en akkerbouw en Dier- en veehouderij.

FoodManShip Awards

Ieder jaar worden aan het einde van de HAS Food Experience de FoodManShip Awards uitgereikt. FoodManShip staat voor de unieke combinatie van creativiteit, ondernemerschap en food know-how, waarmee studenten zich kunnen onderscheiden in de markt. De winnaars worden geselecteerd door een vakjury aangevoerd door verschillende lectoren van HAS Hogeschool. En er wordt een publieksprijs uitgereikt aan de favoriet van de bezoekers. Gedurende de HAS Food Experience kunnen bezoekers stemmen op één van de vele projecten.

Circular challenge (dubbele winnaar):

  • Yeasterday van Nora Ridder: Yeasterday-the no-waste bakery bakt op een duurzame manier lekker en ambachtelijk brood van gefermenteerd afgekeurd fruit.
  • Tastful Pea Protein Applications van EIise van der Laan, Lynn Martens, Sjanien Groenenboom en Saskia Horde: veganistische likeur en schuimzoenen van erwteneiwit die een bijdrage leveren aan de eiwittransitie.

Technology challenge:

  • Savourollz van Hannerieke Huijben, Andrea Koolen en Manon van Lith: een heerlijk en gezond tussendoortje op basis van kapsel met een hartige spread.

Consumer challenge:

  • Smaak Vermaak van Candice van Loon: Smaak Vermaak is een verbindend borrelhapje. Het verhelpt stiltes en ongemakkelijke tijdens een (eerste) date met verrassende smaken en uitdagende vragen.

Smart challenge:

  • pizZO van Iris Alting: pizZo is de ultieme gemaks-verpakking voor premium diepvriespizza’s, die in één handeling te openen is, in de oven kan en afwasvrij is.

Health challenge:

  • The Breakfast Chef van Maud Kennis: een snel, vers, verrassend en voedzaam ontbijt uit een speciaal ontworpen automaat.

Startup challenge:

  • City Light Hops van Ramon Verheggen: een urban hop farm die jaarrond verse hop levert voor de beste biertjes.

Publieksprijs:

Hartstikke Gruun Groentebeleg van Chantal van der Noordt: makkelijk én gezond broodbeleg met maar liefst 97% groente.

Lees ook
Gelderland investeert miljoenen in nieuw onderzoeksinstituut

Gelderland investeert miljoenen in nieuw onderzoeksinstituut

De Provincie Gelderland heeft deze week besloten om de komende 8 jaar in totaal 65 miljoen euro te investeren in het initiatief OnePlanet. Dit initiatief gaat op zoek naar technologische innovaties rondom voeding, gezondheid en landbouw, om de gezondheid van de mens te bevorderen. OnePlanet is een samenwerking tussen de universiteiten van Wageningen...

Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

Winkelen, ontvangen, genieten, ophalen, reinigen, navullen en hergebruiken. Dat is het mantra van het nieuwe initiatief ‘Loop’, waar multinationals als Nestlé, Unilever, Mondelez, en Danone zich al bij hebben aangesloten. Consumenten krijgen verpakkingen in bruikleen en sturen deze terug wanneer het product op is. Loop is een...

HAS Food Experience staat in de finale van EEPA awards

HAS Food Experience staat in de finale van EEPA awards

De HAS Food Experience van de HAS Hogeschool heeft het tot de finales gehaald van de Europese Awards voor ondernemerschapsbevordering (EEPA). Het project vertegenwoordigt Nederland in de categorie ‘supporting the the development of green markets and resource efficiency’. In de finale neemt HAS het op tegen nog twee andere projecten uit Portugal en Slowakije....