Brancheorganisatie vleessector vindt Week Zonder Vlees te commercieel

Bron: Pixabay

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) haalt aan dat er nogal wat commerciële partijen bij de Nationale Week Zonder Vlees betrokken zijn, en dat daarom het “maatschappelijk & duurzaam profiel” wordt overschaduwd door marketingdoeleinden van de producenten.

Een hoop commerciële partijen zijn betrokken bij de Week Zonder Vlees. Dit zijn zowel producenten (o.a. Bonduelle, HAK, Heinz, Vivera en Unilever) als supermarkten. Maar liefst twaalf supermarktketens organiseren activiteiten rondom de Week Zonder Vlees.

Minder vlees voor het milieu

De COV begrijpt dat groepen in de samenleving zich zorgen maken over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landouwdieren en het milieu. Maar ‘het afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het klimaat slaat door. De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid’, aldus de COV. Nederlands vlees heeft juist een relatief lage footprint ten opzichte van vlees geproduceerd in andere landen.

Daarnaast heeft onderzoeksbureau Blonk Consultants in opdracht van de Nationale Week Zonder Vlees onderzocht hoeveel we besparen door een week geen vlees te eten. De uitkomst: als 17 miljoen Nederlanders (jong en oud, ziek en gezond) aan de vleesloze week deelnemen, vermindert de Nederlandse CO2 uitstoot met 0,106 procent.

Gezondheid

Vleesbranchevereniging COV vindt het bovendien zorgelijk dat de gezondheid van vlees niet meer op waarde wordt geschat. ‘Er is geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink.’

Nationale Week Zonder Vlees

De Week Zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam en wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. De organisatie vindt dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is, en wil een flexitarisch eetpatroon. Door een week geen vlees te eten is de milieudruk van je voeding lager. De organisatie hoopt dat deze week consumenten gemotiveerd raken om vaker geen vlees te eten.

Lees ook
Arla wil klimaatneutrale zuivel in 2050

Arla wil klimaatneutrale zuivel in 2050

Arla Foods presenteerde zijn meest ambitieuze doelen tot nu toe: reductie van broeikasgassen met 30% in de komende tien jaar, en klimaat neutrale zuivel in 2050. Arla wil zijn leidende positie als internationale landbouwcoöperatie benutten om de overstap naar duurzame zuivel versnellen. ‘We werken al jaren aan duurzame landbouw, maar we...

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

Tien consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben onderzocht hoeveel acrylamide er in ons eten zit. Te veel, concluderen ze. De overkoepelende consumentenorganisatie BEUC adviseert bindende maxima en meer duidelijkheid naar consumenten. In de herfst van 2018 hebben tien consumentenorganisaties, verspreid over Europa, producten...

Darmbacterie ontdekt die onverteerbare vezels helpt verteren

Darmbacterie ontdekt die onverteerbare vezels helpt verteren

Nieuw-Zeelandse wetenschappers ontdekten de eerste darmbacterie die zich gespecialiseerd heeft in het afbreken van de onverteerbare voedingsvezel pectine. Het onderzoek is gepubliceerd in het gerenommeerde ISME Journal van Nature. Vezels spelen een belangrijke rol in onze spijsvertering, maar veel plantenvezels zijn moeilijk verteerbaar....