Brancheorganisatie vleessector vindt Week Zonder Vlees te commercieel

Bron: Pixabay

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) haalt aan dat er nogal wat commerciële partijen bij de Nationale Week Zonder Vlees betrokken zijn, en dat daarom het “maatschappelijk & duurzaam profiel” wordt overschaduwd door marketingdoeleinden van de producenten.

Een hoop commerciële partijen zijn betrokken bij de Week Zonder Vlees. Dit zijn zowel producenten (o.a. Bonduelle, HAK, Heinz, Vivera en Unilever) als supermarkten. Maar liefst twaalf supermarktketens organiseren activiteiten rondom de Week Zonder Vlees.

Minder vlees voor het milieu

De COV begrijpt dat groepen in de samenleving zich zorgen maken over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landouwdieren en het milieu. Maar ‘het afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het klimaat slaat door. De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid’, aldus de COV. Nederlands vlees heeft juist een relatief lage footprint ten opzichte van vlees geproduceerd in andere landen.

Daarnaast heeft onderzoeksbureau Blonk Consultants in opdracht van de Nationale Week Zonder Vlees onderzocht hoeveel we besparen door een week geen vlees te eten. De uitkomst: als 17 miljoen Nederlanders (jong en oud, ziek en gezond) aan de vleesloze week deelnemen, vermindert de Nederlandse CO2 uitstoot met 0,106 procent.

Gezondheid

Vleesbranchevereniging COV vindt het bovendien zorgelijk dat de gezondheid van vlees niet meer op waarde wordt geschat. ‘Er is geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink.’

Nationale Week Zonder Vlees

De Week Zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam en wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. De organisatie vindt dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is, en wil een flexitarisch eetpatroon. Door een week geen vlees te eten is de milieudruk van je voeding lager. De organisatie hoopt dat deze week consumenten gemotiveerd raken om vaker geen vlees te eten.

Lees ook
Sodexo serveert planeetvriendelijk eten met Knorr en WWF

Sodexo serveert planeetvriendelijk eten met Knorr en WWF

Begin dit jaar lanceerden het World Wildlife Fund (WWF) en Knorr de Future 50 Foods-lijst. Een op het eerste gezicht wonderlijke combinatie tussen een NGO en een levensmiddelenmerk, maar volgens het WWF niet meer dan logisch. Vrijdag voegde zich een derde partij bij het stel: Sodexo, een van de grootste cateraars ter wereld. Met de Future 50 Foods-lijst...

Brood met quinoa en zeewier bij Bakker van Vessem

Brood met quinoa en zeewier bij Bakker van Vessem

Bakker Jos Huijbregts van Bakker van Vessem deed tijdens een reis door de provincie Zeeland inspiratie op voor een nieuw brood. Hiervoor gebruikt hij uitsluitend lokale producten, namelijk tarwe, quinoa en zeewier, en een klein beetje zout.

Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé heeft de hulp ingeschakeld van een ‘Raad van Kinderen’. Deze Raad geeft Nestlé advies over wat het kan doen om kinderen in Nederland te helpen gezonder te eten. Recent kwam de Raad met adviezen, liet het voedingsmiddelenbedrijf afgelopen vrijdag weten via een persbericht.