Brancheorganisatie vleessector vindt Week Zonder Vlees te commercieel
De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) haalt aan dat er nogal wat commerciële partijen bij de Nationale Week Zonder Vlees betrokken zijn, en dat daarom het “maatschappelijk & duurzaam profiel” wordt overschaduwd door marketingdoeleinden van de producenten.
Een hoop commerciële partijen zijn betrokken bij de Week Zonder Vlees. Dit zijn zowel producenten (o.a. Bonduelle, HAK, Heinz, Vivera en Unilever) als supermarkten. Maar liefst twaalf supermarktketens organiseren activiteiten rondom de Week Zonder Vlees.
Minder vlees voor het milieu
De COV begrijpt dat groepen in de samenleving zich zorgen maken over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landouwdieren en het milieu. Maar ‘het afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het klimaat slaat door. De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid’, aldus de COV. Nederlands vlees heeft juist een relatief lage footprint ten opzichte van vlees geproduceerd in andere landen.
Daarnaast heeft onderzoeksbureau Blonk Consultants in opdracht van de Nationale Week Zonder Vlees onderzocht hoeveel we besparen door een week geen vlees te eten. De uitkomst: als 17 miljoen Nederlanders (jong en oud, ziek en gezond) aan de vleesloze week deelnemen, vermindert de Nederlandse CO2 uitstoot met 0,106 procent.
Gezondheid
Vleesbranchevereniging COV vindt het bovendien zorgelijk dat de gezondheid van vlees niet meer op waarde wordt geschat. ‘Er is geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink.’
Nationale Week Zonder Vlees
De Week Zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam en wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. De organisatie vindt dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is, en wil een flexitarisch eetpatroon. Door een week geen vlees te eten is de milieudruk van je voeding lager. De organisatie hoopt dat deze week consumenten gemotiveerd raken om vaker geen vlees te eten.
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
HelloFresh stelt nieuwe doelstellingen voor emissiereductie
HelloFresh presenteert in het duurzaamheidsrapport over 2022 nieuwe doelstellingen op het gebied van CO2-uitstoot en voedselverspilling. Eind 2025 moeten de productiefaciliteiten voor maaltijdboxen met 66% per euro omzet verminderd zijn, ten opzichte van het basisniveau in 2019. HelloFresh presenteert in het duurzaamheidsrapport over 2022 nieuwe doelstellingen...
Fooditive nieuwe vertegenwoordiger van de voedingsindustrie in de ruimte
Fooditive, ontwikkelaar van innovatieve en duurzame plantaardige ingrediënten, heeft de nieuwe overeenkomst The Washington Compact on Norms of Behavior for Commercial Space Operations ondertekend. Hierin is vastgelegd hoe bedrijven zich in de ruimte zouden moeten gedragen.
Kabinet komt met Nationaal Programma Verduurzaming Industrie
Het kabinet ziet veel kansen voor de industrie om verder te verduurzamen en komt daarom met het Nationaal Programma Verduurzaming Industrie. Hiermee wil de overheid meer regie nemen en te zorgen voor meer samenhang tussen verschillende initiatieven.