Brancheorganisatie vleessector vindt Week Zonder Vlees te commercieel

Bron: Pixabay

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) haalt aan dat er nogal wat commerciële partijen bij de Nationale Week Zonder Vlees betrokken zijn, en dat daarom het “maatschappelijk & duurzaam profiel” wordt overschaduwd door marketingdoeleinden van de producenten.

Een hoop commerciële partijen zijn betrokken bij de Week Zonder Vlees. Dit zijn zowel producenten (o.a. Bonduelle, HAK, Heinz, Vivera en Unilever) als supermarkten. Maar liefst twaalf supermarktketens organiseren activiteiten rondom de Week Zonder Vlees.

Minder vlees voor het milieu

De COV begrijpt dat groepen in de samenleving zich zorgen maken over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landouwdieren en het milieu. Maar ‘het afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het klimaat slaat door. De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid’, aldus de COV. Nederlands vlees heeft juist een relatief lage footprint ten opzichte van vlees geproduceerd in andere landen.

Daarnaast heeft onderzoeksbureau Blonk Consultants in opdracht van de Nationale Week Zonder Vlees onderzocht hoeveel we besparen door een week geen vlees te eten. De uitkomst: als 17 miljoen Nederlanders (jong en oud, ziek en gezond) aan de vleesloze week deelnemen, vermindert de Nederlandse CO2 uitstoot met 0,106 procent.

Gezondheid

Vleesbranchevereniging COV vindt het bovendien zorgelijk dat de gezondheid van vlees niet meer op waarde wordt geschat. ‘Er is geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink.’

Nationale Week Zonder Vlees

De Week Zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam en wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. De organisatie vindt dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is, en wil een flexitarisch eetpatroon. Door een week geen vlees te eten is de milieudruk van je voeding lager. De organisatie hoopt dat deze week consumenten gemotiveerd raken om vaker geen vlees te eten.

Lees ook
Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Naar duurzaam en gezond voedsel In 2019 gaf de EAT-Lancet-commissie aan dat er radicale veranderingen nodig zijn om een wereldbevolking van 10 miljard mensen in 2050 duurzaam en gezond te kunnen voeden. Het driejarig onderzoek door 37 vooraanstaande voedselexperts uit 16 landen geeft aan dat ‘business as usual’ geen optie is. Concreet...

Eerlijke prijs voor vlees

Eerlijke prijs voor vlees

Nederlanders betalen te weinig voor vlees. Dat is de stelling van TAPPC. Deze coalitie pleit voor een 'eerlijke' prijs voor vlees waarin ook de maatschappelijke kosten zijn meegerekend. Minister Carola Schouten staat hier voor open. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...